Är det OK att dra en EKK-light bakom kakel utan VP-rör?
Dvs bila upp en ränna och kakla in kabeln. Hittar inte det i Elsäk.

/Daniel
 
Har du tillgång till starkströmsföreskrifterna så titta i 521, tabell H, ref.nr. 52 så ser du att det är tillåtet, om bara kabeln är godkänd för inbyggnad.

mvh Kai
 
japp, det får du göra, den är godkänd för det. :)
 
Då man ändå anstränger sig för att bila en ränna, varför inte lägga VP-rör direkt så kan man byta om det skulle senare behövas.

Tänk om det skulle klippas en ledning, av misstag kanske, då är det kört. Med VP-rör och vanlig FK så är det bara att dra nytt.

Skulle själv ha kabel bakom kaklet ner från ovanför skåpen där trafon skulle husera till underkant. Bilade en ränna och betongspacklade in VP-rör. Sedan bara att dra FK.
 
Det är godkänt att bygga in EKK om man gör det på rätt sätt men jag håller med geschwint, det är både enklare och lämpligare att använda VP-rör och FK.

/ Kai
 
Det där med att det är godkänt är ganska nytt, (tror jag).

Just bakom golvlist är nog inte så lätt. jag har för mig att kabeln måste gå fritt eller ha spikskydd.

Det innebär att den kan få hänga fritt mellan reglar, men måste ha plåtskydd där den passerar en regel. Om man råkar spika på den där den hänger fritt så flytta kabeln si (är det tänkt), men där den ligger fixerad måste den ha skydd.

Så on du lägger den bakom en golvlist så liggen den ju mot syllen och behöver kläs in i plåt helöa vägen.
 
Det jag skulle rek. är EKLK istället...skillnaden är att i den har du en skärm under höljet (jord)...
 
Spelar ingen roll volken kabel du väljer, eklk är säkrare i detta fallet dock. Du måste ovillkorligen ha spikskydd hela vägen bakom en golvlist. Det blir mao pansarrör i ditt fall.
 
Spelar ingen roll vad det är på väggen, det som är viktigt är huruvida kabeln ligger löst eller ej. Om den "hänger" inne i väggen, så kommer ev. spik eller skruvar, borr etc att glida av kabeln, eller rättare sakt kabeln flyttar sig om man träffar den (åtminstonde i teorin). På de ställen där den sitter fast ex. där den går förbi en regel måste den skyddas.

Vid golvsockeln brukar det inte finnas så mycket rörelsemån, därav skyddskravet.

Det må vara osannolikt att man vill spika i en golvsockel, men jag kan tänka mig ett antal situationer, antag att sockeln inte sitter så bra efterssom där är en kabel som "putar ut", någon vill fästa in den bättre, man kanske vill montera en dörrstopp typ lång gummikon, botrra för en kabelgenomföring av antennkabel elller telefon.

I min ungdom på 70-talet jobbade jag ett tag som TV reparatör, då var vi ute och satte upp en antenn på ett ställe, vi sköt fast antenn kabeln ovanpå en fin golvsockel med många "krusiduller" med kabelhäftpistol. Efter 20 "skott" så gick plötligt elen. Det visade sigf att den översta krusidullen på sockeln var en kulokabel med ca 20 lager färg på sig.
 
nej

måste ha vp-rör
 
El-Spec skrev:
nej

måste ha vp-rör
Om du kommer med ett sånt påstående så kan du också tala om var du har fått det ifrån, det är nämligen inte riktigt.

/ Kai
 
Under ny installation måste ta hänsyn för eventuelt reparation ,och ombygnads möjlighet.
Samtidigt säkerhets synpunkt.

Man kan inte byta kabel efter platsätning.
 
Precis, som det står i Starkströmsföreskrifterna, man BÖR lägga kabeln i rör för ev. framtida reparation men som tidigare sagt, det är inget KRAV.

mvh Kai
 
När de nya starkströmsföreskrifterna, ELSÄK-FS 1994:7 trädde i kraft, öppnades nya möjligheter för elinstallationer. Det blev tillåtet att lägga kabel direkt inne i väggar, s k ”rörlös elinstallation".

http://www.sef.se/home/sef4/home.nsf/DocFiles/Ensto-rl.pdf/$FILE/Ensto-rl.pdf
 
El-Spec skrev:
Under ny installation måste ta hänsyn för eventuelt reparation ,och ombygnads möjlighet.
Samtidigt säkerhets synpunkt.

Man kan inte byta kabel efter platsätning.
Det är inget man måste ta hänsyn till.
Det är upp till beställaren.
Vill han ha kabel ingjuten i betongen få han det, men att det är opraktiskt är en annan sak.
Säkerhetsmässigt är det helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.