Hej svejs!

Som rubriken antyder, är en häck av ekar en bra eller dålig idé? Har några ekar på och vid min sommarstugetomt och de genererar en jämrans massa små ekplantor varje år. Då det börjar bli dags att sätta häck eller staket runt tomten har jag gått och tittat snett på de där småekarna och funderat på om man helt enkelt skulle använda dem. Tänker då att jag gräver upp så många som jag orkar och kan och behöver - räknar med några hundra - och sätter dem på tillväxt i någon lagom lucker jordhög och om ett år eller två planterar jag ut dem längs tomtgränsen, på lagom avstånd från både gräns och varandra naturligtvis...

Vad tror panelen, är det vettigt eller är jag dum i huvudet? Tjejen lutar nog lite grann åt det senare. :rofl:
Frågan är väl egentligen om ekarna kommer trivas med att stå med några decimeters avstånd och om de kommer växa, och om det så småningom går att "häck-klippa" dem utan att de mår dåligt.

Tack på förhand!
ToRy

Stor ek med lummiga grenar vid en sommarstuga med grusväg, omgiven av grönska och mindre byggnader under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga ekplantor som växer vid kanten av en grusväg, potentiell häckväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, inte en kommentar på 3 dygn. :surprised: Undrar om det beror på att alla är chockade över en så puckad/innovativ/dödsdömd idé, eller om det är helt ointressant. :thinking::rofl:
Nåväl, eftersom ingen dömt ut idén så kör jag! Kanske börjar "skörda" ekplantor redan i morgon. :giggle:
 
Förodla gärna ekbarnen på någon lämplig plats men jag tror du ska glömma häcklösningen. Ek växer slankt och högt de första 10/15 åren innan trädet börjar växa på bredden. Den skaffar sig ett enormt rotsystem under denna tid. Det är inte ett träd som gillar närgångna kompisar vilket bör utesluta häck.

Visst är det kul med experimentlusta! Innan du lägger kraft på detta projekt kan det vara vettigt att läsa så mycket som möjligt om just detta träd.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Alltså, det är ju klart att det fungerar ett tag.det är ju superlätt att få ek-bäbisar, det är ju bara att sätta ett ekollon i jorden eller uppe på marken så har du ju de där plantorna som du visar på bilden. Men att de skulle kunna klippas som en häck har jag svårt att tro.

Men några 100 ekträd... Tänk hur mkt löv du får kratta... Eller om du låter löven ligga, tänk på att de inte bryts ned på en säsong...
 
Claes Sörmland
Ekhäckar fanns ju förr. Men två varningar: Det blir rätt fula häckar efter några år eftersom de tenderar att bli storkbenta och ek kan få en massa angrepp av svamp och insekter.

Men bladen är ju snygga och unga ekar behåller dem på vintern.
 
Hmmm... de flesta av er verkar alltså ha samma uppfattning som tjejen... :thinking: :rofl:

Frågan är då om jag ska vara normal och lyssna på råden, eller om jag ska vara lite avantgarde och gå mot strömmen. :rolleyes: Kan inte bestämma mig. :seenoevil:
Lite kul hade det ju varit att testa. Men det jag tänker är att till slut ha en häck som är kanske någon meter hög, och då funkar det ju såklart inte så bra med en storkbent häck. Blir liksom inte mycket utrymme kvar för en krona på ekarna då...

Kanske ställer ett par meter häck i någon hörn bara för att se hur det blir. :thinking: Får sätta staket eller nåt så länge. :)

Tack för all input! (y)

Mvh,
ToRy
 
Tycker det är en bra idé. En klassisk idé att ta till vara det naturen ger. Tror att det kan fungera hyfsat.

Om häcken med tiden blir storkbent så är det ju en lysande möjlighet till underplantering. T ex smultron. Måste vara en av de bästa marktäckarna. Ger smarriga smultron hela säsongen.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hmm. Jag hade en liten ek på tomten förut som hade blivit knäckt, och den buskade sig fint.

Och visst, de gillar inte sällskap, risken finns att de inte blir mer än några meter höga.

Kör på!
Du får oavsett en unik häck med karaktär och den enda kostnaden blir ditt arbete!
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Jag tycker att det är en jättekul idé.
Där jag har sommarhus finns massor med ekar. Trafikverket slår vid sidan av vägen ett par gånger per år och ekarna blir då brutalt klippta. De är jättefina, buskiga och täta.

Kanske kommer din häck att bli stor och oformlig till slut - men det är inte många häckar som håller sig snygga i hundratals år ändå. Eller så kanske din ekhäck blir en sensation. Hur som helst kommer det att ta väldigt många år innan plantorna blir för stora och grova.
Ek kräver amträd för att växa. Det vill säga de behöver skuggas och luftfuktas av andra växter. Så när du planterar din häck rekommenderar jag att du ordnar skugga och luftfukt till dem. Du skulle kunna testa att spänna upp väv framför och bakom. Det borde ge samma effekt som sly-vegetation.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Det är väl bara att plantera och se hur det blir! När jag var liten på 1950-talet, hade hyreshusområdet en flera hundra meter lång ekhäck mot järnvägen. Den klipptes årligen och var ungefär 1,5 m hög. Verkade inte vara några problem att få den att växa med andra ekar precis bredvid.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Äh fan, jag kör! :D
Om en vecka ska vi fylla ut lite jord längs ena kanten på gräsmattan och precis söder om kanten står det ett gäng höga trän som kan agera amträd åt häcken. Börjar där så får vi se hur det funkar. Rapport kommer! (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det med ekhäcken?
 
Well... tiden tryter och hundra andra projekt gör anspråk på den. Dessutom blev kanten runt tomten inte färdiganlagd så det fanns ingen kant att sätta plantorna i. Med andra ord, det bidde ingenting...
Men, jag har inte gett upp tanken, och med lite kommunal motivation (en strandskyddsdispens från typ 10 år sedan var villkorad med att gränsen mellan tomt och omgivande skogsmark skulle göras tydlig, exempelvis med häck, och nu har kommunen hört av sig och frågat hur det går... :rofl:) tänkte jag göra slag i saken i vår. Jag bara hoppas att det dyker upp lika många ekplantor i år. :)
Vågar jag skriva "rapport kommer" igen? ;)
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
harry73
Största fördelen med ditt projekt är att det är gratis och att en av målen är att uppfylla ett myndighetskrav.

Men jag skulle kanske inte orka att gräva upp och plantera upp unga plantor 2 gånger. Hade kanske räckt med att gräva smal rabatt där du vill ha häcken (helst så nära gränsen som möjligt) och stoppa några ekollon i marken. Då har du året efter början av din häck och kan du bocka av den från din bygglovslista.
 
Ja, gratis är gott! :rofl:
Sen är det en sanning med en liten modifikation att häcken är ett myndighetskrav. För att inte bli för OT-långrandig så står det i beslutet något i stil med "staket, häck eller liknande" men i samma utskick står det under övrig information att det räcker att "övergången mellan gräsmatta och vildvuxen mark är markerad, eventuellt med en tydlig höjdskillnad", något i den stilen. Jag har egentligen tänkt att den höjdskillnad jag har - 0,5 till 1,5 meter - i kombination med klippt gräsmatta möter vildvuxen ängs/skogsmark ska räcka, häcken har jag inte sett som ett krav. Sen kom en skrivelse i början av året där kommunen ändå verkar ha sett staket/häck som ett krav. Vi har i alla fall landat i att jag ska skicka bilder i slutet av juni när slänten och gräsmattan är helt färdig så gör de en ny bedömning om det räcker så. Alternativet är att jag måste sätta dit häck eller staket i alla fall. Så, jag tänker att jag ska testa att plocka upp och plantera tillräckligt många ekplantor för att det åtminstone ska se ut som början till en häck, detta oavsett beslutet efter junibilderna.
Så, rapport kommer! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.