Hej!
Röjt undan så vi till slut fick plats med ett ljust ekbord jag köpte för 5 år sedan (ca 1,2 m x 1,2 m med underrede i trä med kilfäste, Wegner från 60-talet), och som stått på vinden sen dess (kallvind). Bordet var nyrenoverat när jag köpte det och behandlat med vax. Nu inne i vämen har det börjat spicka, i skivan och från bordskanten.
Vi tog loss det från underredet så det inte skulle spännas ut och sprickas mer (vet inte om detta är relevant åtgärd). Men vad kan jag göra mer? Vaxa in det? Vill gärna ha kvar det i det ljusa matta skick det är, finns olja som tillåter detta eller kan vi fortsatta med vax.

Tacksam för råd!
Kajsa
 
Hejsan

Trä rör sig mycket när luftfuktigheten ändras (och det gör det mycket på en kallvind) och anledningen till att den spricker kan vara att underredet har fiberriktning 90 grader mot skivans fiberriktning eftersom trä utvidgar sig olika längs med eller tvärs fiberriktningen. Felet var isåfall att skivan var monterad under vindsvistelsen. Om det spricker rakt över skivan är det bäst att dela den och sedan limma ihop igen. Om den är oljad, lackad eller vaxad hindrar inte att trä tar upp/avger fukt. Är bordet vaxat tycker jag att du ska göra det igen om det behövs. Det blir en fin yta och finish med vax.

Hälsningar Janne

 
Tack för råd! Bordet var avmonterat från underredet när det var på vinden, så då kanske det inte gör något om vi sätter ihop bord med underrede igen? Dvs sprickningen lär inte förvärras av detta? Än så länge är den värsta sprickan från kanten 1 mm x 8 cm, och annars består sprickningen mest som svarsta sträck här och var på skivan.
Wax och is i magen, tror du det funkar som recept?
Allt gott,
Kajsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.