Behöver lite kloka råd, tack❣ Den här ekan var (är) tänkt att bli vår trädgårdsdamm. Den blev nedgrävd förra sommaren och har hittills endast verkat som vattenreservoar. När vi nu ska ta itu med projektet; länsa den, bygga upp vid aktern, sänka vid fören (?) och måla den invändigt har jag upptäckt att den läcker. Vi kan (inga stora efterforskningar) inte hitta var. Med facit i hand känns det idiotiskt att vi sänkte ner den. MEN hur gör vi för att göra det bästa (enklaste?) av situationen? Allt jag skrev ovan plus hitta hål och laga? Eller köpa dammduk och lägga i? Vi ska inte ha fiskar men några vattenväxter, pump och litet vattenfall ingår i tänket (återkommer med frågor om det)
 
  • Nedgrävd vit eka i en trädgård använd som damm med vatten och omgiven av grönska och blommande växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla träbåtar var väl inte ovanligt förr att man sänkte i en sjö för att de skulle svälla och bli täta.

Om ni kan se några synbara hål, så fortsätt fylla med vatten i några veckor så borde den svälla och bli tät.

Att måla insidan är väl ingen bra idé eller?
 
Det ser ut som en plastbåt?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Gamla träbåtar var väl inte ovanligt förr att man sänkte i en sjö för att de skulle svälla och bli täta.

Om ni kan se några synbara hål, så fortsätt fylla med vatten i några veckor så borde den svälla och bli tät.

Att måla insidan är väl ingen bra idé eller?
Det är ingen träbåt.
Jo, vi vill inte ha vit dammbotten
 
Det finns väl diverse produkter man måla/täta insidan med.

Alltifrån random färg till ett lager glasfiber/epoxi.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det finns väl diverse produkter man måla/täta insidan med.

Alltifrån random färg till ett lager glasfiber/epoxi.

/ATW
Som tätar/fyller hål oavsett att man inte vet var hålet är? Vore praktiskt.
 
M Mysrys skrev:
Som tätar/fyller hål oavsett att man inte vet var hålet är? Vore praktiskt.
Ja precis, applicera någonstans så letar det upp hålet själv! :crysmile:
 
M Mysrys skrev:
Som tätar/fyller hål oavsett att man inte vet var hålet är? Vore praktiskt.
Har du något bra förslag? Gärna åt mörkblått. Som fäster på glasfiber och förstås är gjort för att fungera i vatten
 
Lulaua Lulaua skrev:
Ja precis, applicera någonstans så letar det upp hålet själv! :crysmile:
Nu ska ju hela insidan faktiskt målas;)(y)
 
M Mysrys skrev:
Nu ska ju hela insidan faktiskt målas;)(y)
Ja, men man målar inte ett hål tätt. Leta upp hålet och laga med glasfiber och polyester eller epoxispackel om det är litet.
 
Jag skulle övervägt plasti dip.

Men skulle tro att i princip alla tjockflytande "plastfärger" skulle täta.

/ATW
 
Lulaua Lulaua skrev:
Ja, men man målar inte ett hål tätt. Leta upp hålet och laga med glasfiber och polyester eller epoxispackel om det är litet.
Det är ju ingen båt.

/ATW
 
Om jag hittat hålet hade jag lagat det på studs.:D(y)
 
Vill du göra det seriöst så ska du slipa, prima och lägga på ett lager glasfiberväv och polyester på hela insidan. Sen målar du det i önskad kulör.
Men en dammduk i rätt färg funkar säkert också, men är kanske svårare att få till så att den täcker bra utan veck och ojämnheter. Fast det kanske inte spelar någon roll?
 
  • Gilla
Mysrys
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vill du göra det seriöst så ska du slipa, prima och lägga på ett lager glasfiberväv och polyester på hela insidan. Sen målar du det i önskad kulör.
Men en dammduk i rätt färg funkar säkert också, men är kanske svårare att få till så att den täcker bra utan veck och ojämnheter. Fast det kanske inte spelar någon roll?
Tack för svar. Lutar nog just nu:rofl: åt dammduk. Även om det var just duk"krånglet" jag ville slippa.
Nu blir det ju extraarbete oavsett(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.