Jag har tänkt att avverka ett antal ekar i min skog i vinter, är det någon som kan tipsa om bästa sättet att torka ek. Ska timmret ligga staplat en tid innan man sågar det till plank eller kan man såga direkt efter avverkningen?
 
Åsa Lund
Enligt min morbror ska man såga torkat virke för att brädorna inte ska slå sig sedan. Om man fäller träd med löv på så hjälper bladen till att dra ut fukten ur träet
 
Tack för svar, jag har alltid trott att man ska fälla träden när det är kallt om vintern då det inte finns sav i trädet. Kanske en bra idé att fälla vid den här tiden på året... men mycket bök med massa löv blir det ju.
 
Åsa Lund
Precis därför man fäller på vintern tror jag
Enklare
Ska man ha virket till ved är det inte samma sak att torka innan bearbetning som för virke
 
Plank skall helst sågas direkt. För just ek (som motstår röta relativt bra) så gör det inte så mycket om det går något år från att det fälls tills det att man sågar plank av stockarna, men det finns ingen fördel med att göra så heller. En hel stock torkar oerhört långsamt om ens någonsin. Det du skall tänka på är att försegla snittytorna på varje stock snarast efter att det fälls så man minskar risken för torksprickor vid ändträt.
När planken är sågade så skall de ströas och skyddas från nederbörd och sedan lufttorkas först utomhus i något/några år och sist inomhus vintertid några månader för att få det snickeritorrt.
 
Tack för tipsen...tror att jag fäller ekarna nu i vinter och sågar upp dom till plank. jag har renoverat en "torkvind" uthus där jag kan ströa och stapla rätt mycket virke. Jag vet att möbeltorrt virke ska ha en fuktighetsgrad på 8-12% men hur mycket eller lite bör det vara för att lägga ett golv inomhus tex? och tar det 10 år att torka så får det väl bli barnbarnen som får lägga golvet...ha ha
 
Charly Lima Charly Lima skrev:
Tack för tipsen...tror att jag fäller ekarna nu i vinter och sågar upp dom till plank. jag har renoverat en "torkvind" uthus där jag kan ströa och stapla rätt mycket virke. Jag vet att möbeltorrt virke ska ha en fuktighetsgrad på 8-12% men hur mycket eller lite bör det vara för att lägga ett golv inomhus tex? och tar det 10 år att torka så får det väl bli barnbarnen som får lägga golvet...ha ha
Ett golv inomhus är något av det virke som behöver vara allra torrast. Särskilt om du ska ha golvvärme under.

Det är tjockleken som styr hur lång tid det tar (och även värme, luftfuktighet och luftomsättning) men om vi tänker oss 25mm tjocka golvplank så går de att torka på ett år utan problem. Dock så bör du betänka att i ett ouppvärmt uthus torkar det nästan inte alls oktober -> feb, åtminstone inte i södra Sverige. Såga det nu i vinter och ströa upp det i ditt uthus. Framåt senhöst nästa år så bör du ta in det i ett uppvärmt utrymme för att kunna torka ned den sista biten, från 17-18% ned till <10%. I så fall bör du kunna lägga golvet framåt apr-maj 2021.
 
Var finns du, CL? Om du är i närheten kan vi vara intresserade av några plankor när de torkat, om du får över.
 
V vectrex skrev:
Ett golv inomhus är något av det virke som behöver vara allra torrast. Särskilt om du ska ha golvvärme under.

Det är tjockleken som styr hur lång tid det tar (och även värme, luftfuktighet och luftomsättning) men om vi tänker oss 25mm tjocka golvplank så går de att torka på ett år utan problem. Dock så bör du betänka att i ett ouppvärmt uthus torkar det nästan inte alls oktober -> feb, åtminstone inte i södra Sverige. Såga det nu i vinter och ströa upp det i ditt uthus. Framåt senhöst nästa år så bör du ta in det i ett uppvärmt utrymme för att kunna torka ned den sista biten, från 17-18% ned till <10%. I så fall bör du kunna lägga golvet framåt apr-maj 2021.
Tack för tipset. Hurt torrt skall virket vara om man vill renovera ett ouppvärmt uthus ladugård tex ?
 
kashieda kashieda skrev:
Var finns du, CL? Om du är i närheten kan vi vara intresserade av några plankor när de torkat, om du får över.
Jag befinner mig på gränsen mellan Blekinge och Småland, hör av dig på detta forum i början på 2020 då vet jag hur mycket virke jag har och hur mycket jag kan undvara.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.