Hört lite si och så om att använda ek ved i panna.
Veden jag har fått tag i är ca 2 år gammal.
Har en keramikpanna med rökgasfläkt från 82.
Är det något problem att elda detta eller vad.
Mvh
 
"Ek innehåller dels mycket energi per volymenhet samt garvsyra som kan skada eldningsanordningen. För att slippa detta problem kan man blanda ekved med annan ved." Från http://www.svenskved.com/vedeldning.asp


Från http://hem.bredband.net/b743098/vedinfo.htm
---------------------------------------------------------------------------
Man kan också titta på hur många kWh (kilowatt-timmar) man får ut av 1 m3 ved av olika träslag. Det är inte alls som många tror björkveden som är den bästa om man bara tittar på energiuttaget vid eldning:

Bok: 3032 kWh/m3
Ek: 2926 kWh/m3
Ask: 2926 kWh/m3
Alm: 2873 kWh/m3
Björk: 2660 kWh/m3
Tall: 2341 kWh/m3
Sälj: 2288 kWh/m3
Asp: 2128 kWh/m3
Gran: 2022 kWh/m3

Ekved - ett bra bränsle som måste blandas med annan ved

Ekved är ett otroligt bra bränsle, som innehåller mer energi än de flesta andra vedslag, men man måste elda ekved med förstånd, annars kan man allvarliga problem med pannan. Tricket är att blanda ekveden med andra vedslag, t.ex. gran eller tall.

Ekveden innehåller väldigt mycket energi. Faktiskt mer än de flesta andra trädslag, och är därför ett mycket bra vedslag för all möjlig eldning.

Men, torr ekved utvecklar mycket värme, så pass mycket att man kan skada järndetaljer i eldstaden. Det finns exempel på ihärdiga vedeldare som har eldat sönder en helt ny vedpanna på bara några månader eftersom de enbart har eldat med torr och fin ekved.



Ekved innehåller mycket garvsyra

Ek innehåller dessutom mycket garvsyra. Garvsyran är aggressiv både mot metall och murbruk. Enbart dessa garvsyreangrepp skulle med tiden kunna skada en anläggning, men kombinerat med den höga värmealstringen kan resultatet bli en riktig katastrof för din vedpanna.

Båda dessa olägenheter, den höga värmealstringen och garvsyran, kan elimineras om man alltid blandar ekveden med andra trädslag vid förbränning, gärna gran, ask, sälg eller tall, som har ett betydligt lägre energiinnehåll. Andelen ek bör ej överstiga 30% i samma fyr.
 
I år fick jag tag på 8-10kbm ask, 7kbm ek och 7-8kbm blandved(björk, gran, tall).
Jag har eldat rätt så mycket ek och ask för första gången och det brinner otroligt bra, man får se till att ha en ordentlig fyr och rikligt med sekundärluft, se även till att rökgastempen inte sticker för högt, keramikpanna borde vara det optimala att elda ek i, jag har ett sånt spjäll för att det inte ska ryka in när jag lägger i ved, har jag för stor andel ek/ask så lyser spjället rött, så det är lite tryck i sån ved, ask och ek är ganska jämförbara med varann i energivärde.

När veden legat 2år så ska garvsyreproblemet vara borta enligt uppgift.

Tänk på att eftersom den innehåller så mycket energi så måste man lägga i mindre ved i pannan, för tankarna fyller fort!

Mvh Kim
 
Blodsoppen
Hej!

Jag har en Maxipanna och har eldat enbart med ekved de sista sex-sju åren. Har inte märkt av några som helst problem. Men jag är alltid noga med att låta veden ligga minst två år innan jag använder den.
 
Jag har eldat i 4 månader nu med ved som är klyvd i våras, ser inga som helst skador på varken panna och skorsten, dock så ska man hålle en rejäl förbränning enligt vad jag hört.
 
Det låter ju kanon, denna ved är ca 2 år gammal.
Jag sotar ju var 5 vecka själv så då kan jag ju se skillnad om det skulle bli problem.
Kanon bra, tack för svaren.
mvh
 
Bästa veden är blandad ved av många sorter. Ek ved bör vara mer en 2 år för bästa resultat men som sagt blanda alla träslag du har blir bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.