Hej!
Är det "fel" att i ett hus med helt öppen planlösning använda två olika träslag?
Vi har i så fall tänkt; ett vitt kök med ek bänkskiva och matsalsbord & stolar i massiv ek med brun skinnsits. I anslutning till matplatsen (bara en meter drygt därifrån) ska vi köpa nya möbler ( soffa, soffbord & TV-möbel). Vi är sugna på valnöt. Skulle det funka? Eller ska vi köra på ek även där?

Anna
 
Hej,
Själv skulle jag välja ek även där, då ek och valnöt oftast inte har samma färgton.
Ekens skiftingar brukar gå åt det gröna hållet och valnötens åt det röda.
När dessa olika träslag hamnar så nära varandra är jag rädd att jag själv skulle uppleva det som rörigt och inte finna någon harmoni i inredningen.
Men naturligtvis kan ju detta variera eftersom trä är ett levande matrial och du ska ju absolut köpa möbler som du/ni gillar.

:)Lycka till.
// Fia
 
Ett annat förslag är att ni väljer vita möbler, för att plocka upp det vita ifrån köket.
Till det kan ni ju ha små accessoarer i tex valnöt.
 
Hej & tack för era synpunkter.
Vi har faktiskt också funderat på det där med vita möbler (soffbord& TV-möbel). Det finns ju endel riktigt snygga.
Har NI några idéer på passande soffa till ekmatsalsmöbler med brun skinnsits och vita övriga möbler? Vi är i nuläget mest inne på två stycken tre-sits soffor mittemot varandra. Färg är fortfarande oklart, däremot är vi överrens om att vi vill ha djupa soffor.
Tacksam för alla synpunkter och idéer.

Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.