Vart köper man ek eller andra trädsorter för att snickra t.ex. en byrå eller bokhyllor? Ek på brädgården kostar ju hur mycket som hälst. Finns det billigare alternativ?
 
Kolla med lokalt snickeri. De kanske kan erbjuda rätt tjocklek, kapad etc till betydligt billigare pris. Tvivlar på att brädfirman har alla olika dimensioner som normalt används av snickerierna.

Lagavulin


PS Har du några prisuppgifter att posta i forumet?
 
Beror lite på var du bor. I norra Skåne finns ett litet lokalt sågverk som nog kan hjälpa dig: Mats Johansson (0435-53257). Han har ofta en hel del olika träslag på lager, men brädgårdstorrt - sista nedtorkningen får du göra själv (gissar jag).
 
har man gott om tid så kan man spana på blocket efter folk som vill bli av med sina ekar, då kan man säkert få tag på bra material och låta såga det för en ringa kostnad
 
Finansvalpen skrev:
har man gott om tid så kan man spana på blocket efter folk som vill bli av med sina ekar, då kan man säkert få tag på bra material och låta såga det för en ringa kostnad
Jag ville göra så med några enorma björkar som stod på min tomt på fritidshuset. Det första sågverket frågade var: "Vart har björken växt? I skogen eller på en tomt?" Det visade sig att sågverket inte ville såga i träd som hade växt på en tomt p.g.a risken för spikar inväxta i trädet. Dessa skulle kunna knäcka tänderna på deras såg.

Hursomhelst går jag i samma tankebanar. Jag har börjat fundera på om man kan köpa gamla möbler av massivt trä på blocket för att återanvända trämaterialet.
 
Det kan finnas folk som har hemmasågverk typ logosol eller vad de nu heter, en bekant till pappa har ett sånt, och när han beställer björkved så plockar han ut extra kraftiga fina stockar som han sågar för snickeriarbeten. Ett sånt minisågverk använder sig av motorsåg och så är det inte lika farligt om man skulle såga i en spik
 
Frode skrev:
Vart köper man ek eller andra trädsorter för att snickra t.ex. en byrå eller bokhyllor? Ek på brädgården kostar ju hur mycket som hälst. Finns det billigare alternativ?
Köp från ett sågverk. Där är priserna inte så hemska. Sen måste du torka träet innan du plan/rikthyvlar det.

Snickerier brukar inte vara så förtjusta i att sälja färdighyvlade plankor -- det är rätt mycket jobb men inte så mycket mervärde.

För mitt stereobänksprojekt har jag köpt en ekbänkskiva på Bauhaus. De är rätt billiga, men det är trist med fingerskarvade skivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.