finns det någon som vet var man kan köpa ekplank storlek ca 300*100*8000
eller likvärdigt virkebehöver 2st
 
Plank i ek i de dimensionerna låter hiskeligt dyrt, varför inte limträ?
 
behöver kunna böja dom me men annars hade det nog varit ok
 
Om jag förstod det rätt så skulle dina plank vara 300 mm breda och 100 mm tjocka och 8000 mm långa i Ek. Och dessa vill du böja?:S Berätta gärna hur du tänker böja en Ek planka som är 100 mm tjock, för det hade varit kul att veta.

Till dig fråga sen då angående var man köper. Med en sådan specifik dimension får nog vända dig direkt till en såg som kan hjäkpa dig att såga upp en stock. Annars så kan jag tipsa om Fredricssons trä. Kolla lite deras hemsida och hör sedan med din lokala bygghandlare om dom kan ta hem till dig!
 
Finns ingen som apterar ek i de längderna så skall man ha tag i den längden så blir det att försöka hitta en ek som är rakvuxen nog för att duga och sen anlita t ex en solosågare med förlängd såg.
Detta går att lösa och liknande virke togs fram till ostindiefararen Göteborg,
Priset... det lär kosta en del ja men då många solosågare sågar för att det är kul så kan det bli löslligt ändå.

Sen kommer problemen med att hantera bjälkarna och att torka dem, en egenbyggd enkel tork lär vara enda lösningen men de där bjälkarna vänder man ju inte på så himla lätt.

Är nyfiken, vad skall de användas till?

/Kent
 
J
Gissar på att det är en till båt, så ring runt till båtbyggare och kolla.

Hade du bott på västkusten så kunde jag hjälpt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.