Hej!

Skall till och renovera 70-tals trappan hemma. I den ligger nu inlägg med nålfiltsmatta. Varje trappsteg har en framlist av ek. Inlägget med nålfiltsmattan är 4 mm djup.

Fråga: Är det möjligt att ersätta nålfiltsmattan med ek-fanér med det passande måttet 4 mm. Själva ek-faneret är bara 0,5 mm tjock och ligger på 3.5 mm plywood. Vilken efterbehandling kan tänkas vara bra för att stärka det tunna ek-skiktet? Härdlacka?

//Staffan


 
Jag har en likadan trappa med eklist och nålfiltsmatta. Ska också byta ut mattan och undrar samma sak. Hoppas du får nåt bra svar.

Jag undrar också, appropå fanér, var man kan köpa fanérade och måttbeställda skivor. Behöver täckskivor till kök, men kökstillverkaren har inga roliga träslag på sin fanér.
 
Ni kan pröva att söka på "stepkit" i detta forum. Jag tror att metoden kan vara användbar.
Om ni bara ska ersätta inlägget kanske ni kan använda en överhandsfräs? Det blir nog lite sliperier för att få en fin övergång till det gamla träet.
 
Hej!

Fråga på en golvfirma efter reparationsplattor för parkettgolv. Ungefärliga mått är l x b x h = 350 x 70 x 4 mm cirka. Med sådana kan man klä trappstegen. Fordrar naturligtvis gott handlag och skarp såg.

Drygt 3 m lång bänk i vårt kök upplevdes för några år sedan som tråkig. Den kläddes då med ovanstående plattyp i ek. Efter slipning och behandling blev bänken som ny, och skulle jag nu senare vilja slipa den, så finns slipmån.

Stämmer inte trappstegens framlist så byt den.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.