Har en stol som gjordes i några olika trädslag på 60-talet. Har nog ringat in det till el eller ask. Vad tror ni? Retrostol från 60-talet i trä, möjligen av el eller ask, med läderdyna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken
Ja du, Sciroccon verkar som sagt finnas gjord båda i ask och ek. Både i nyprod som gammalt.
Kan man avgöra genom detta? Ser i så fall ut som ek men vad vet jag :)

(Finns kanske något knep om man inte är expert och kan se det direkt)

Fem träprover av ask med olika ytbehandlingar: obehandlad, oljad, klarlackad, hårdvaxoljad, svartbetsad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träprover av ek med olika behandlingar: obehandlad, oljad, klarlackad, hårdvaxoljad och svartbetsad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Färgen på främre benet ser ut som ek men kontrasten ljust/mörkt mer som ask. Färgen kan bero på åldrad ytbehandling. Övre sidopinnen ser ut som ek i färgen, ådring kan va både ek o ask. Undre sidopinnen ser ut som ask, iaf där pinnen är ljus. Skulle jag gissa utifrån bilden skulle jag säga ask trots att färgen talar emot. Kan du ta fler bilder, speciellt på undre sidopinnen där det ser ut som ytbehandlingar är bortnött?.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Färgen på främre benet ser ut som ek men kontrasten ljust/mörkt mer som ask. Färgen kan bero på åldrad ytbehandling. Övre sidopinnen ser ut som ek i färgen, ådring kan va både ek o ask. Undre sidopinnen ser ut som ask, iaf där pinnen är ljus. Skulle jag gissa utifrån bilden skulle jag säga ask trots att färgen talar emot. Kan du ta fler bilder, speciellt på undre sidopinnen där det ser ut som ytbehandlingar är bortnött?.
Mycket observant!

Sitsen har varit 90 grader felmonterad i ca 20 år vilket gjort att den undre sidopinnen varit bakom läder fram till nyligen. Den är alltså inte nött utan har bara inte utsatts för ljus under lång tid.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Den är alltså inte nött utan har bara inte utsatts för ljus under lång tid.
Ok, fota den biten med lite skärpa så ska vi nog kunna bestämma vad det är för träslag.
 
Ola C Ola C skrev:
Ok, fota den biten med lite skärpa så ska vi nog kunna bestämma vad det är för träslag.
Yes gör så. Stay tuned.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
S
Jag gissar på ask.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Närbild på det ljusa träet och en bild endträet!
 
  • Närbild av ljusa träytor och detaljer på endträet av en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ljusa trädetaljer med tydlig ådring och en synlig kvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev lite för nära nu:)...men jag är ganska övertygad att det är ask.
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det blev lite för nära nu:)...men jag är ganska övertygad att det är ask.
Då tycker jag vi fattar beslut på det!
 
Bronken
Bara undrar: Varför behöver du veta träslaget?
Vill du komplettera med en likadan eller kanske sälja (och vill uppge träslaget)?
 
Bronken Bronken skrev:
Bara undrar: Varför behöver du veta träslaget?
Vill du komplettera med en likadan eller kanske sälja (och vill uppge träslaget)?
Funderade på att sälja när jag frågade men har ändrat mig nu. Träslag är ju dock alltid intressant imo :)
 
Bronken
Bra val att behålla den.
Snygg modell och dom kommer nog inte gå ner i värde heller, om det är en 60-talare.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Bra val att behålla den.
Snygg modell och dom kommer nog inte gå ner i värde heller, om det är en 60-talare.
Tack ja det är en gammal stol.

Hela stolen kan plockas ner i alla delar utan verktyg och enkelt monteras upp igen vid tex vid en transport. Rätt imponerande design! :)
 
Bara för att komplicera: Skulle det inte kunna vara alm? Åldring och färg stämmer hyfsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.