Det börjar närma sig att vi ska få kommunalt VA efter många om och men. När vi dränerade om för några år sedan passade jag på att lägga ner en PEM-slang för att slippa gräva upp trädgården igen.

Eftersom jag inte hade en aning om var anslutningspunkten skulle hamna så är nu slangen för kort. Problemet är att kommunen säger att det inte är OK att skarva den, jag tycker det låter väldigt märkligt? Jag är ju inte så suger på att gräva upp trädgården igen kan jag säga. Hon som projektleder är inte så tekniskt bevandrad utan gömmer sig bara bakom sina regler... Kan svetsning vara ett alternativ? Vad går en sådan sak på ungefär i såfall ?

Inte fasen byter man hela ledningsträckor om det blir skador på dem?
 
Behöver de veta?
 
Hon kanske menade klämskarvar. En vanlig svetsmuff är nog det absolut bästa och enklaste, det löser de flesta gräventrepenörer och är inte speciellt kostsamt.
 
Nej, de behöver inte veta. Den tanken har slagit mig också :). Funderade dock på vad som händer om vi säljer huset och problem uppstår. Dolt fel och hela den karusellen....

Dock är jag nästan helt säker på att jag såg klämskarvar när det byggdes ett nytt område i närheten för ett tag sedan.

"inte så kostsamt", vi pratar några tusenlappar - typ? :)
 
Nej nej inga tusenlappar för en svetsmuff! Nån hundring, plus jobbet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I Haninge var det inga problem att skarva, gubbarna hjälpte till o kolla när jag kopplade samt kolla så det var tätt när de kopplade på
 
Härligt! :)

Då blir det ju inte mycket dyrare än en klämskarv och därmed inte mycket att fundera på.

Tror jag tar detta med entreprenörerna när de kommer istället för projektledaren. De är nog mer praktiskt lagda :)
 
Krilleman
Ahsell har jag ju konto hos, att jag inte tänkte på att kolla där själv :banghead:

Tackar! :)
 
Krilleman
(y)

Då är det bara hitta en svets!
 
Om det inte är ok att skarva, hur gör man om ledningen går sönder? Måste man då gräva upp hela vägen och lägga ner en ny? Kan jag inte tänka mig.

Om kommunen säger att det inte är tillåtet med skarv, fråga vilken regel som säger det.
 
Nerre skrev:
Om det inte är ok att skarva, hur gör man om ledningen går sönder? Måste man då gräva upp hela vägen och lägga ner en ny? Kan jag inte tänka mig.
Det var precis det jag sa till PL också men jag tror inte den hisskorgen gick hela vägen upp :) Och hon sa bara att de inte tillåter skarvar. Punkt.
 
krilleman_215 skrev:
(y)

Då är det bara hitta en svets!
Yep! Blev sugen att göra det själv, men känns som fel ställe att testa på :D

Verkar ju inte så svårt; http://se.wavin.com/web/download?uuid=705ecaa7-7a91-4e44-9673-2a6aa3a5ec03

Läste någonstans att man måste vara certifierad? Nån som vet något om det? Är ju bra att veta innan man anlitar någon tänker jag :)
 
Det är inte svårt att svetsa om man är noggran. Maskinen går att hyra på Ahlsell också (tidigare iaf).
Tar 30min för en skarv om man är ovan och noggrann.
 
tommib
Det verkar ju vara en lite märklig inställning att man inte tillåter skarvar. Vi fick nya vattenledningar i gatan förra året, samtliga servisledningar skarvades istället för att gräva upp folks trädgårdar.... Då var det dessutom PEM mot kopparrör. PEM-PEM med svets blir vad jag förstår homogent (det sa rörläggarna som jobbade här i alla fall).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.