En bekant hävdade med bestämdhet att det inte var tillåtet spänna papptak direkt mot trä pga brandrisken...

Tydligen var man tvungen att sätta gips först och sedan pappen på nån form av träribbor då antar jag.

Nån som vet mer?
 
W
Har jag aldrig hört och tror jag absolut inte på. Finns inga krav på gips i hus.
Vi fick sådanna uppsatta för lite mindre än ett år sedan och det var aldrig tal om någon gips skiva eller liknande under.
 
Tvivlar på att det skulle vara ett krav. Däremot så är det ju en ganska bra skyddsåtgärd. Minskar risken för snabb brandspridning avsevärt. Skall gipset bara dit och inte behöver spacklas osv så är det billigt och snabbt gjort att få dit det (hyr en skivhiss, kostar några tior att hyra).
 
Det beror på typ av byggnad och var i byggnaden vi talar om. Men för det mesta skall bara en villa (normalt Br3) uppfylla kraven i BBR 5.5.1 dvs ytskiktsklass III. Rena trämaterial uppfyller normalt dessa krav. De material som egentligen får användas skall vara provade, vilket jag inte kan svara på kombinationen av papptak mot trä klarar sig. Min gissning är att det är ok, men bra nära gränsen om det skulle provas på SP. Dock skulle nog aldrig någon byggnadsinspektör eller liknande någonsin kommentera att det finns ett spännpapptak så självklart skall du sätta upp din papp. Men glöm inte brandvarnaren.
 
hempularen skrev:
Tvivlar på att det skulle vara ett krav. Däremot så är det ju en ganska bra skyddsåtgärd. Minskar risken för snabb brandspridning avsevärt. Skall gipset bara dit och inte behöver spacklas osv så är det billigt och snabbt gjort att få dit det (hyr en skivhiss, kostar några tior att hyra).
Jo, jag köper också att det kan vara en bra idé och jag tänkte nog göra det, har en massa gips liggande... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.