Har behov av att stänga av inkommande vatten till huset och har en BA 211 på var sida av vattenmätaren. Problemet är dock att dessa ventiler inte har motionerats något under de senaste 7 åren och de sitter nu fast. (Jo, det är jag som har bott här men har helt enkelt missat rutinen att motionera dessa ventiler)

Har vridit med viss styrka på plasthatten men utan resultat. Nästa steg torde vara att ta av plasthatten och försöka stänga ventilen med ringnyckel, och rejäl muskelkraft. Vill dock inte ta några risker och vänder mig därför till detta eminenta forum för att först få råd. Är det rätt väg att gå eller bör jag ringa in expertis?

Många tack på förhand
 
R
Pass på du kan vara på hal och skör is , det finns en del sådana ventiler som kallas för champangekorkar , innan du gör något .
Ta foto på ventilerna , gärna en i närbild så får du besked av andra här som vet exakt vad du har
Om det är ebn sådan och du vrider så kan det smälla till och hela kommunens vattentillgång hamnar i huset :sick:
 
Tack för svaret, har bifogat ett foto, inväntar ytterligare råd.

Vattenmätare med röda avstängningsventiler monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se till att spola i en kran så att du har flöde igenom rören. Försök sedan att vicka på ventilerna fram och tillbaka, för att få lite bättre kraft kan man ta en tång, men ta inte i för kung och fosterland utan försök vrida dem fram och tillbaka så ska du se att de släpper.
 
  • Gilla
David_W
  • Laddar…
R
Dom ventilerna är riktiga , dom sitter fast säger du , ta loss vreden och en skiftnyckel att vrida måttligt med ( kolla åt vilket håll du ska vrida) samtidigt knackar du med hammaren på sidan framifrån och på gaveln , det gäller att få den att släppa , vicka fram och tillbaka som sägs säkert lite kalk som håller
 
  • Gilla
David_W
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Pass på du kan vara på hal och skör is , det finns en del sådana ventiler som kallas för champangekorkar , innan du gör något .
Ta foto på ventilerna , gärna en i närbild så får du besked av andra här som vet exakt vad du har
Om det är ebn sådan och du vrider så kan det smälla till och hela kommunens vattentillgång hamnar i huset :sick:
De ventiler som kan släppa heter LK 580 och ser ut på följande vis
LK 580 ventil med svart ratt ovanpå en mässingsanslutning, med modellnamnet markerat.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Strålande, mycket tacksam för era svar - ska göra ett försök. :D
 
D David_W skrev:
Har vridit med viss styrka på plasthatten
Är det dom ventilerna på bilden ? Finns ju inga plasthattar på dom ?
 
R
R RoBo skrev:
Är det dom ventilerna på bilden ? Finns ju inga plasthattar på dom
Gick lite fort här , du har rätt , vad är det TS har för ventiler , de på bilden är i metall , kanske TS skrev fel i # 1
 
...jag skulle utan större samvetskval ta i rätt ordentligt om den typen av ventil satt fast. Det är ju en modern ventil som inte är känd för att flyga i tusen bitar eller spontant börja spruta vatten.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vreden är i lackerad aluminium om vi ska anmärka på ord i denna tråden. :p:cool:

[länk] 04 Kulventil BA 211.pdf
[bild]
Absolut inte märka ord vart bara orolig att det var fel bild. Och beskrivningen lät väldigt lik LK 580 ventilerna och det hade inte varit bra.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Ok - det gick ju utmärkt att stänga av ventilen efter en stunds knackande och lirkande och viss muskelkraft. Nu till nästa steg som blev betydligt svårare än förutsett. Jag skulle byta insatssen i FM Mattsson blandare i köket och allt sitter fast efter år av kalkrikt vatten. För att få av toppen av blandaren fick jag ta i så att att plaststaven på gamla insatsen bröts, men den skall ju ändå bytas. Nu är jag här dock, och det börjar se ut som ett haveri. Verktyget jag fick med har jag ingen nytta av(?) och jag kan inte se hur jag skall få ut den gamla insatsen - den sitter som berget. Mycket tacksam för vidare support. Vänliga hälsningar
Köksblandare med borttagen topp och synlig insats med kalkavlagringar, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
  • Gilla
David_W och 1 till
  • Laddar…
Ovanstående nyckel är ovärderlig vid borttagning av insatsen. Sitter den riktigt hårt fast, ska du med ena handen hålla fast pipen och sedan slå med en hammare på nyckeln.
 
  • Gilla
David_W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.