Hej.

Jag köpte en bostadsrätt i oktober med nyrenoverat badrum (2011). För en månad sen dog plötsligt elen i hela badrummet. Andra delar av huset som var inkopplat på samma propp fungerade fortfarande.

En elektriker kom dit för att kolla vad som var fel. Han konstaterade att en transformator hade överbelastats då det fanns ett jordat uttag satt i badrumsskåpet men detta var inte kopplat till någon jordfelsbrytare.

Enligt elektrikern skulle aldrig en behörig elektriker kunna dragit detta då det är praxis att alltid koppla en jordfelsbrytare till uttag i våtutrymmen. Man FÅR inte dra uttag till badrum utan jordfelsbrytare.

Vi åtgärdade felet och undrar vilka krav vi kan ställa på säljaren. Säljaren vägrar betala kostnaden då de inte kände till felet. De hävdar även att de inte kan hitta information om vem de anlitade för jobbet.

Bostadsrättsföreningen kan inte hjälpa oss då de inte kände till att badrummet renoverats. De hänvisar oss till mäklaren som i sin tur hänvisar oss till Mäklarsamfundets Konsumentombudsman som är på semester.

Vad har jag för rättigheter som köpare? Skulle jag ha anlitat en elektriker att besiktiga elen först? Går elen ens under undersökningsplikten? Vad har jag för chanser att vinna detta om jag drar det till domstol?

m.v.h.
/Mattias
 
Hur mycket har du betalt för att få felet fixat?
Anser du att den summan är värd att gå vidare till domstol och kanske då förlora målet och ev också få betala säljarens ev kostnader, plus all den tid det tar innan du kommer dit?

Vad jag vill säga, är att det kanske inte alltid är någon vits med att få rätt.
Istället kan du vara glad att felet upptäckts och ingen kom till skada innan dess.
 
Det är inte stora summor vi talar om. Men om det är värt att driva eller inte är inte intressant för mig att diskutera här. Jag vill veta vad jag har för rättigheter och vad säljaren har för skyldigheter. Obehörigt elarbete är mig veterligen straffbart.
 
O
När det gäller köp av bostadsrätter så är det lite andra regler än när du köper en fastighet. Men du har fortfarande en undersökningsplikt. I det här fallet så fattades det en jordfelsbrytare. Det hade du lätt kunnat se på centralen om det fanns en jfb där. i din undersökningsplikt ingår det att kontrollera el och vvs.
Jag skulle inte ha drivit detta vidare. Dessutom är kostnaden alldeles för liten. En advokat kostar runt 1000kr timmen.... Räkna sedan därifrån.
Det borde inte kostat så mycket att fixa. Och med rot avdraget så halverar du arbetskostnaden.Installera en jfb tar inte så lång tid, förutsatt att det inte dök upp något oförutsett.
 
O
Även om det förekommit elarbete som inte är korrekt utfört så är det väldigt svårt att komma nån vart med den biten.
Så vitt jag vet så är det inte nån som dömts....
om någonting är värt att driva är väl väldigt intressant.
Men min bedömning är att du inte har nått att hämta. Du har inte gjort en undersökning av lägenheten.
 
matca484 skrev:
Hej.

Jag köpte en bostadsrätt i oktober med nyrenoverat badrum (2011). För en månad sen dog plötsligt elen i hela badrummet. Andra delar av huset som var inkopplat på samma propp fungerade fortfarande.

En elektriker kom dit för att kolla vad som var fel. Han konstaterade att en transformator hade överbelastats då det fanns ett jordat uttag satt i badrumsskåpet men detta var inte kopplat till någon jordfelsbrytare.

Enligt elektrikern skulle aldrig en behörig elektriker kunna dragit detta då det är praxis att alltid koppla en jordfelsbrytare till uttag i våtutrymmen. Man FÅR inte dra uttag till badrum utan jordfelsbrytare.
Det uttag som satt i badrumsskåpet, var det ett 230V uttag eller ett 110/115V uttag?

Ett 230V uttag ska föregås av JFB.
Ett 110V uttag ska föregås av en skyddstransformator som levererar max några VA, men då brukar uttaget normalt vara ojordat. Eventuellt finns det skyddstransformator med 230Vs utgång, det har jag ingen koll på.
 
OM installationen är felaktig kan det ändå inte bli betraktat som dolt fel eftersom det går att upptäcka vid en besiktning.

Är det felaktigt gjort har någon gjort en olaglig installation men tyvärr gör inte det att du har rätt att kräva ersättning för att få felet åtgärdat.
 
Var med om något liknande då vi sålde vår bostadsrätt. Köparen anmärkte på fel i elinstallationen vid tillträdet. Det var saker som ägaren före oss hade gjort men eftersom tidigare ägare tydligen bara är ansvarig för el i två år efter försäljning fick vi stå för kostnaden. Vi hade då bott där i fyra år. Vi hade då kontaktat flera jurister och de flestas svar tydde på att vi var ansvariga för felen trots att inte vi orsakat dem. Då det rörde sig om ett par tusenlappar valde vi att betala en elektriker för att åtgärda problemet.

Du kan troligtvis kräva att tidigare ägare åtgärdar felet åt dig. Det räcker att en elektriker tillkallas som får montera jordfelsbrytare i centralen.
 
Vilket lagrum stödjer du detta antagande på?

Fastighetsägaren har enligt lag ansvaret för att elanläggningen är korrekt gentemot samhället, inte mot efterföljande ägare. Det är inte ett dolt fel så enda anledningen till att säljaren skulle vara ansvarig att åtgärda felet skulle vara att installationen är olaglig (eftersom det är skillnaden mellan detta fel och andra ej dolda fel). Jag kan inte se hur den omständigheten skulle leda till ett betalningsansvar.
 
"En elektriker kom dit för att kolla vad som var fel. Han konstaterade att en transformator hade överbelastats då det fanns ett jordat uttag satt i badrumsskåpet men detta var inte kopplat till någon jordfelsbrytare."

Som "Demmpa" ovan också är inne på är inte heller jag säker på att detta verkligen är så fel som elektrikern säger. Före jordfelsbrytarnas tid var det nämligen vanligt med just en transformator för att skapa elsäkerhet i badrummet. Transformatorn skiljer av badrummet rent metalliskt/galvaniskt från resten av elnätet så att det är ofarligt att t.o.m. ta i ledaren och samtidigt hålla i vattenkranen. Men transformatorer är klumpiga och ofta tålde uttagen bara att belastas med några tiotal W, typ rakapparat. Ofta var t.o.m. trafon sammanbyggd med uttaget och då med 110/115V ut (för t ex rakapparater).

Men det finns även fulltransformatorer med 230V ut, t.o.m. med en lokal skyddsjord (mittpunktsjord). Är i större utförande vanlig i båtar för att lyfta bort fas/nolla/jord och hindra felströmmar via vattnet, men jag har även sett dem i utförande för några tiotal VA för "säkra" 230V-uttag i byggnader. Tveksam dock om de är tillåtna i hem, mer för industri.
Elektrikern hade anmärkt på att JFB saknades, och detta tydligen trots att det satt transformator. Det är inte riktigt rätt - har man trafo är det t.o.m. så att en föregående JFB oftast kommer vara verkningslös, då strömmen tack vare trafon inte kan ta "fel" väg som t ex via jord.

Elektrikern har dock helt rätt i att det krävs JFB, men bara om det inte sitter en transformator. Vilket det tydligen gjorde här. Men var det verkligen 230V i uttaget ?
Att badrummet var "nyrenoverat" behöver ju nämligen inte innebära att de bytte ut all befintlig elinstallation också....
 
Redigerat:
injonil skrev:
Vilket lagrum stödjer du detta antagande på?
Enligt köplagen som gäller vid BRF-affärer har man två års reklamationsrätt.

En bostadsrätt räknas för det mesta inte som en fastighet så egentligen finns inte begreppet dolt fel. Finns säkert trådar om detta på forumet för de som är intresserade.

Önskas experthjälp kan jag tipsa om att de flesta jurister har gratis rådgivning.
 
Jovisst kan man reklamera, men bara dolda fel!

För övrigt är som du själv säger "dolt fel" ett begrepp och detta används både för bostadsrätter och fastigheter eftersom köplagen och jordabalken har snarlik lagstiftning på detta område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.