Vi har ett vattenburet värmesystem som inte fungerar som det ska! :'(
Från vår värmepump (som fungerar bra) har vi en stam denna förgrenar sig sedan till två, på dessa sitter det några element. Därefter går de båda upp på andra våningen i varsin ända av huset. Väl uppe så sitter ett t-rör och går till några element på varje håll. Den ena av dessa stammar fungerar perfekt, det blir varmt och gott. Den andra fungerar däremot inte som den ska! Elementen blir i bästa fall småvarma. Jag har provat att spola om det skulle vara stopp, det kom vatten. Har provat att sätta en extra pump på den stammen som det inte hände något med. Provat att koppla bort olika och alla element, men utan resultat! :-[

Är det någon som varit med om detta, eller har någon idé om var jag ska angripa problemet. ::)
 
Tyvärr så är det inte så enkelt, systemet är påfyllt och luftat.
Tack ändå för upplysningen.
 
Invänta svar från CarMan. Han regerar i detta ämne... ;)
 
Hej
Låter som om Du inte har tillräckligt med vatten/trycket till elementen.
Kolla om det inte sitter en metallfilter precis innan systempumpen.
Ser ut som en blind del av röret men en skruvkork.Den ska skydda pumpen från smuts och slem och den brukar vara igensatt.
Det räcker nog att stoppa pumpen stänga av närmaste ventilen på andra sidan av filtret och försiktigt skruva lös "korken".Vatten kommer att rinna i början tills det är tomt mellan "låsen" men det får man räkna med om man inte vill tömma hela systemet.Sedan är det bara att plocka ut metallfiltret och rengöra med diskborste.
Skruva dit den senare - öppna ventilen innan metallfiltret (så att pumpen inte går utan vatten ) och sedan dra igång pumpen.Hos mig var den skitig som bara f_a. Syndromen var att värmeelementen fungerade ibland från och till samt att pumpen verkade vara alltid i avluftningsbehov (låter tjuf-tjuf).Du kan nog räkna med att avlufta sedan elementen ( de som är placerade högst upp ).Värmen kan man inte klaga på nu i alla fall. :)
Annars kan Du skriva lite mer info av typen :
Vatten temp i behållaren - hur ofta slår värmepumpen till ?
Trycket i systemet? Låter systempumpen ngt ?
Kanske så är den igensatt och levererar inte tillräckligt med vatten ?

mvh
Poca
 
Du skriver inte om det fungerat förut eller om det är ett nytt system.
Ett av problemen man kan få med olika stammar är att vattnet av naturen tar den lättaste vägen. Är då elementen inte instrypta och i värsta fall måste grenarna strypas, så får man det fenomenet du beskriver. Mot det felet talar att du monterat en extra pump utan att få det att fungera. Om nu inte en stamventil är för strypt vill säga.

Är det tätt så att pumpen inte suger in luft i systemet?
 
Hej!
Lite kompletterande fakta, det är alltid svårt att veta vad som är relevant information.
Systemet har aldrig fungerat.
Trycket i expansionskärlet är 2,5 kg. Mellan lägsta och högsta pkt är det 6-7 m.

De stammen som ger värme har jag provat att dels strypa, men också att stänga helt. Inget av detta hjälpte dock. Om pumpen tar in luft, vilket jag inte tror (hör inga oljud) borde inte det göra sig gällande på båda stammarna. Kan det vara så att det är för stora friktionsförluster, så att trycket minska eller pumpen inte orkar dra runt vattnet.

Det kan inte bli någon motarbetning: När stammen som inte fungerar kommer upp till 2:a våningen sitter där ett T-rör. Likaså är det ju på returen. Det kan inte bli något att vattnet jobbar mot varandra så att effekten blir att det inte cirkulerar?

Tack för alla svar så här långt!

Mvh
Per
 
Med två pumpar så vore det konstigt om du inte lyckades driva systemet.

Att det aldrig fungerat betyder att ngt är grundläggande fel, och har du provat att strypa på rättt sätt så är det inte att vattnet går lättaste vägen som är felet.

Vad har man dragit med för dim. och hur långt?

Försök att rita av hela systemet på ett (stort) papper så ser du förmodligen om det är felkopplat.

Enrörs eller tvårörs system? (det låter som ett tvårörs)

Vem har byggt och ritat?

Vad menar du med T-rör? Är framledning och retur ihopkopplade på den ena stammen eller är det gren till andra radiatorer? Om det är "kortslutning" på stammen så har du nog svaret på problemet.
 
En lite lång sökt tanke som slagit mig:
Det är väl inte ett trerörssystem/omvändretur som ngn har "modifierat" utan att fatta konstruktionen.
I så fall kan det sitta radiatorer mellen returen och den omvända returen.
 
Tack!
Jag har provat att strypa hela andra stammen, vilket torde innebära att vattnet måste gå i den felade stammen.

Den felade stammen består av 9m horisontell 22mm därefter 4,5 m 22m när den kommit upp grenar den sig till två stycken 18 mm, där den längsta är 10-12 m lång horisontell och den korta ca 6m också den 18 mm.

Det är ett tvårörs system.

Den olycklige ritaren och byggaren är jag själv...tyvärr. Svarte petter även denna gång.

 
Jag har provat att strypa hela andra stammen, vilket torde innebära att vattnet måste gå i den felade stammen
Klarar du inte att få värmen att gå runt på detta vis är det antingen felkopplat eller för klen pump. OBS vattnet tar alltid den lättaste vägen.
Du har inga luftfickor på din installation som du inte tänkt på?
MVh rogge
 
Vad är ett trerörssystem? :-/
 
hej.
Har det varit några svårighater att lufta detta element?
är det en ny eller gammal radiator?
om du stänger returen på radiatorn, komer det då vaten om du öppnar luftnipeln?
vad händer om du tar bort termostaten?
 
-Rogge, jag får lite värme på elementen, däremot när alla dvs tre på ena grenen och fyra på andra grenen är inkopplade blir elementen inte riktigt varma. Hur säkerställer man att det inte är några luftfickor.

-CarMan, Nu har jag ett nytt element på ena grenen och ett gammalt och ett nytt på den andra grenen. "svårt att lufta" vet jag inte om det varit, på vilket sätt menar du? Kan jag stänga bara returen i ett radiatorkopplet? Jag har inga termostater utan VP går på bara utegivaren.

Tack för att ni försöker!

Mvh
Per
 
Ett trerörssystem är ett tvårörssystem där framledning och returledning är lika långa. Det ger ett system som är lättare att reglera in.
Att det kallas för trerörs är att det blir tre rör längs större delen av sträckan så som man brukar rita det.

Två rör från pannan längst till vänster. Vid första radiatorn går framledn in i radiatorn, men returen från den radiatorn går vidare till nästa. Under alla radiatorer går returröret som inte kopplas på fören vid sista radiatorn. Det går lika bra att lägga allt i en slinga och då går det försumbart med extra rör, men man får ett mer balanserat system.

Utomland finns ett trerörssystem för värme på vintern och kyla på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.