J
Hej

Tittar på ett hus där man har ett badrum på ovanvåningen som är gjort av säljaren själv som "jobbar med sånt". Finns dock inga papper på det såklart.

Det är renoverat 2013. Enligt besiktningsmannen är det inte tillräcklig golvlutning (dock duschkarbin ) , foderarbete runt dörr är inte färdigställt, golvbrunnen under badkar är inte besiktigad pga av front ej borttagen.

Badrummet är väldigt fräscht och fint annars i mina ögon.

Men vad gäller här egentligen? Är det så att försäkring ej gäller då det inte finns något papper på arbetet? Är det dumt att köpa ett hus med de förutsättningarna?
 
Att golvbrunnen inte är besiktigad p.g.a fronten ej är borttagen låter lite varning i mina ögon - är fronten demonterbar eller är den limmad på plats ? Kan man inte inspektera golvbrunnen så ser man ju inte om det finns brunnsmanschett monterad. Finns det inga foton eller dokumentation på vilket tätskiktsystem som används ?

Är det inte väldokumenterat så kan försäkringsbolaget säga blankt nej till ersättning för tätskikt respektive ytskikt vid ev. skada.
 
J
Duschkarbinen är en stor koloss (typ bubbelbad, ångbastu mm) så möjligt att det inte går? I vilket fall gjorde inte besiktningsmannen det.

Men om det finns foton / kvitton mm på materialet så kan det hjälpa?
 
Tjaa. kvitton på materialet är ju inget bevis för hur det är gjort.

Men det är anmärkningsvärt om "kolossen" är monterad över golvbrunnen på ett sådant sätt att det inte går att inspektera, eller rensa. Lite beroende på hurpass bra håret sitter på familjemedlemmarna, så brukar man ju behöva rensa brunnen någon eller flera ggr. per år. Om då "kolossen" måste flyttas undan på något sätt så är det inget roligt.

Det finns lite spridda berättelser om hur försäkringsbolag resonerar. Helt klart är att om bolaget ser att en skada ex. beror på att det läcker vid brunnen, och ser att brunnen eller tätskiktet vid brunnen inte är korrekt monterat, då blir det ingen ersättning.

På samma sätt verkar det vara om felet är svårt att exakt hitta. Någonstans läcker dte vatten, när bolaget då hittar något som inte är fackmannamässigt, så nekar de betalning.

Men om det ex. konstateras att felet beror på ett sprucket rör, som inte verkar vara felmonterat, så betalar bolaget ofta, även om de skulle hitta ngt. annat som inte följer reglerna.

Ett minimum är att brunnen måste besiktigas, där kan man ofta se uppenbart fusk.

Om säljaren "jobbar med sånt", och ändå inte lyckats få till fallet i sitt eget badrum, så kan man ju fundera över skickligheten.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
O
Räkna med badrummet som framtida utgiftspost. Det kan bli svårt att få badrummet klassat som dolt fel om det går åt helvete. Så det är din plånbok som får ta hela smällen. Har du tur så tar FB en del av smällen. Men räkna inte med det.
Att få ett kvitto över materialet säger inte mycket. Det är kul läsning. Men lika nyttigt som kvitton från köpet av blomster lökar....
Finns det kvitto på arbetet? Då borde det vara en annan sak. Förutsatt att kvittot är för bygget av hela badrummet. Inte bara elen eller vvs.
Om inte lister är fastsatta vid visning så är det en rejäl varningsklocka... Så jag skulle räkna med att ha kvar den stora plånboken efter att man köpt huset. Gör en ordentlig undersöknings själv. Med en egen besiktningsman.
Kan vara värt att fundera på om du ska köpa huset eller inte... När inte foder runt dörren är klart....
Så blir jag fundersam. Så köp om du får rätt pris. (det priset där du har marginaler för lite glada överraskningar som kan tänkas komma med den nya vännen, huset)
 
Redigerat:
J
Han har dokumenterat hela arbetet med bilder. Har fått säkert 100 st. Båda mäklaren och säljaren menar att det är fackmannamässigt gjort men utan våtrumscertifikat. Ser väl bra ut antar jag men kan ju inte bedöma sånt. Ev kan det kanske hjälpa vid framtida skada att visa att det är "rätt" gjort. Å andra sidan kan jag ju inte avgöra det...
 
Bilderna kan duga som bevis för att det är korrekt utfört. Om det är korrekt.

Men detta att brunnen inte är åtkomlig. OM den inte går att komma åt, så kommer inte badrummet att fungera, inom ett år har du stopp i brunnen.
 
O
hempularen skrev:
Bilderna kan duga som bevis för att det är korrekt utfört. Om det är korrekt.

Men detta att brunnen inte är åtkomlig. OM den inte går att komma åt, så kommer inte badrummet att fungera, inom ett år har du stopp i brunnen.
De går att undvika.... Om man kör samma frisyr som mig... Det är rakapparaten som bestämmer längden :p
 
Hur kan man bygga in brunnen oåtkomlig under badkar? Är det förenligt med branchregler?
 
O
Byggis1976 skrev:
Hur kan man bygga in brunnen oåtkomlig under badkar? Är det förenligt med branchregler?
Det borde verkligen strida mot branschreglerna...
 
D
Om det blir problem med badrummet är det bara badrummet som inte täcks av försäkringen i värsta fall eller är det själva vattenläckan de inte täcker? Tänker ju om det blir en ordentlig vattenläcka som påverkar andra delar av huset än bara badrummet men källan är badrummet.
 
Första frågan är ju om brunnen verkligen är inbyggd. Är det för "besvärligt" att ta bort en front (och inte förberett före besiktning) så kan en besiktningsman helt enkelt hoppa över att besiktiga brunnen enbart p.g.a. det. TS skriver ju att den inte besiktigades för att "front ej borttagen". Inte för att den inte gick att ta bort (fast detta kanske TS kan klargöra).

Det andra gäller duschkabinen. En sådan är ju sitt egna våtutrymme och behöver mig veterligen vare sig egentligen lutning eller tätskikt i utrymmet den ställs för att kunna vara en godkänd installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.