Jag har läst en del på forumet och det verkar som många föreslår att man köper delarna i tyskland.

Är det någon man inte kan köpta där pga av spänning, volt-tal osv?

Funderar själv på att köpa Gira/Jung som tyvärr inte verkar vara det billigaste allternativet. Så frågan är om man kan blanda/kombinera olika märken.

Tex köpa själva insattsen från ett märke och brytarna från något annat osv, det samma när det gäller aktorer.

Tanken är givetvis att det ska bli billigar genom att köpa allt utom själva brytarna från ett billigare märke men kunna använda brytar från Gira eller Ljung för att jag anser att dom är snyggast.

Vad exakt är det man behöver om man vill kunna styra belysning, kontakter och styra markiser. Kollar lite på Elektroland men jag förstår inte exakt vilka delar jag måste köpa.

Jag är extremt grön på detta, men det behöver nog knappast säga
 
Du kan köpa KNX-apparater i Tyskland och du behöver inte oroa dig för att dom inte skall passa rent elektriskt.
Däremot vet jag inte vilken vinst du gör jämfört med att handla delarna från en installatör i Sverige, det är hursomhelst ett bra sätt att jämföra priser.
Är det är någon som verkligen handlat KNX från dessa vore det intressant med en recension.

Jag skulle tippa att priset blir något högre i Sverige men då finns det förhoppningsvis någon sorts service förknippad med det, såsom att elektrikern levererar materialet och byter ut om något blir fel. Reklamationer är nog den största stöttestenen vid internethandel utomlands.

Du kan blanda material från olika tillverkare men du säger att du vill köpa "insatsen" från en billigare leverantör. Om du menar busskopplaren som vissa knappar monteras på så går det inte, knapp och eventuell busskopplare måste vara av samma fabrikat.

Vad exakt du behöver?
1st Strömförsörjning
xm Busskabel
xst Brytaktor (schaltaktor) används för av/på-funktioner
xst Dimmeraktor används för just dimmning
xst Markisaktor (jalousiaktor) används för markiser och filmdukar
xst Knappar (i vissa fall krävs dessutom busskopplare, läs produktbeskrivningen)

Om du skall programmera själv så behövs det även ett USB-gränssnitt

Men eftersom jag antar att du inte kommer att göra installationen själv så tror jag att det är bäst att fråga elektrikern om hjälp med allting, han har nog bäst koll på vad som behövs om du bara säger hur det skall fungera.
 
Anton_J skrev:
Du kan blanda material från olika tillverkare men du säger att du vill köpa "insatsen" från en billigare leverantör. Om du menar busskopplaren som vissa knappar monteras på så går det inte, knapp och eventuell busskopplare måste vara av samma fabrikat.
Om jag förstår dig rätt så kan jag välja en aktor från ett billigare märke (om det nu finns några biliigare) men när det gäller busskopplaren och brytaren så måste dom alltid vara av samma fabrikat.
 
Alla EIB/KNX-prylar funkar tillsammans, men just strömställaren (eller vad du nu sätter för applikationsmodul på busskopplaren) är en "utbyggnad" av busskopplaren, och busskopplaren måste alltså veta hur denna utbyggnad fungerar. I princip funkar därför bara samma fabrikat av dessa tillsammans.
Om du kollar på t.ex EIB-markt så finns det en rekommendation av vilken busskopplare du ska ha för resp produkt.

Applikationmodulen (strömställaren) är inte en EIB-pryl i sig själv, utan skulle lika gärna kunna användas med t.ex en LON-busskopplare.

Gjorde själv ett inköp av "test-anläggning" för vårt nybygge från EIB-markt i Tyskland, och för att få pryttlarna snabbt valde jag bara sånt som fanns på hyllan, med resultatet att en JUNG-strömställare inte funkar med en ABB busskopplare.
Så där lärde man sig nåt nytt den dagen också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.