Hej

Vi har köpt ett nytt hus (byggt 1937  ;) )som vi ska renovera (dra nya rör i alla väggar o tak osv) Huset är på ca 250 m2 + källare 100m2. Dessutom tillkommer det en hel del i trädgården , belysningspunkter till träd, belysning till gångar, ett garage på ca 70 m2.

När det gäller inne i huset så vill jag styra allt med touchpaneler i olika rum (ca. 5 st), förutom de traditionella brytarna. Dessa touchpaneler skall t.ex fungera såhär:

Det ringer på dörren, kameran som sitter monterad övanför registrerar vem det är och skickar en signal till kameraövervakningssystemet, som i sin tur skickar bilden till skärmarna. Där kan jag välja att öppna dörren direkt ( Assa 2500 ellås). Eller informera Jehovas (via in celing speaker) att jag inte är hemma:)

När det är kväll så vill jag se om barnen på 3 vån har somnat (via en kamera i deras rum) och kunna släcka ljuset direkt från panelen.

Jag vill även kunna styra ljudet ifrån någon form av multirum-förstärkare så att jag kan lyssna på olika webradiokanalerna, mp3 eller dylikt. (Borde få detta att fungera med någon form av MCE i skalformat) till t.ex windows ce eller dyl.


Fråga 1.  Vilka system är kompatibla med IHC (Mjukvara i touchskärm)?

Fråga 2. Vilka touchskärmar kan vara vettiga att använda?

Fråga 3. Någon som har testat att ha touchpaneler kopplade till en htpc eller multimediaserver för ljud eller bild distribution till olika rum? Ev med IHC-EIB.

Och till sist...

När jag ritade in hela systemet i Autocad så kom jag fram till att 128 I/O är alldeles för lite för att kunna styra huset effektivt, bara brytarna tog upp ingång 1.01-7.08 och då har jag inte en enda fuktsensor,magnetkontakt termostat osv inritad.

Fråga 4. Hur mycket skulle ett system i denna klassen kosta med EIB-system, och vilket är det bästa (mest prisvärda) Jag har inte riktigt fattat skillnaderna mellan de olika tillverkarna Merten, Lonworks, Eljo osv.

Fråga 5. Var hittar man information om hur man installerar ett EIB-system och vilka komponenter som behövs. Jag vet t.ex inte om en EIB-dimmer har 1 eller flera utgångar, eller för den delen hur övriga utgångar ser ut (är det samma som IHC med t.ex 8 utgångar per modul)


Jag har säkert glömt något, men detta är det första utkastet till det nya huset, och med en förhoppning om att någon på forumet har lite bättre koll än jag när det gäller lite mera avancerade funktioner/programmering på ovanstående frågor.

Jag kommer även att dra Lexcom Home i hela huset.

Om ni har hjälp av cadritningen så maila mig på sjogren@onska.se .

/ Tack på förhand

 
Utan att fördjupa mig i frågorna så tycker jag att EIB/KNX är det system som möter dina behov bäst.
Som du själv har kommit fram till så är IHC för "litet". (Men man kan koppla ihop flera controllers). EIB eller Konnex är en internationell standard för hem- och fastighetsautomation och ger därmed obegränsat med möjligheter att sammankoppla allt mellan himmel och jord.
Fråga 5. Dimmers och utgångsmoduler är ganska snarlika för EIB.
Läs vidare på bl a:
www.konnex.org
www.eiba.se
 
Tack ska du ha Carl.

Jag har fördjupat mig lite i EIB och det lutar mot detta väldigt mycket. Dock är sammanlänkningen av de olika delarna det största problemet.

 
Fråga om EIB, är det inte svårare att själv programmera det?
måste man inte ta in hjälpt hela tiden om man vill förändra sitt system?

IHC kan man ju själv programmera och förändra som man vill ha det.
 
Set ska väl inte vara så avancerat att lära sig :p

Men är det någon som har koll på var på nätet det finns info om hur man gör Jag har bara hittat en massa kurser som kostar en massa pengar, och diverse böcker att beställa.

/Tack
 
Jag har hört att programvaran för att programmera EIB kostar för mycket för att man ska kunna köpa det som privat person.
 
Assa 2500 ellås? Vad är det? :)

Om det är motorlås du är ute efter så börjar priserna på ca 10000 + moms.
Ellås är flera tusen billigare.
 
Ahh.. du menar Assa Elva. Utpris runt 6000 kr
Annars är ju Aptus Låsmotor en intressant produkt. Värt att notera är att den består både av en in och utsida.

 
Programvaran för EIB kostar runt 20', men man får väl snacka med någon elektriker man känner ;)

Frohike: vad säger du om det i den översta länken till forumet. Den kostar 2500 spänn , men kommer den att fungera till det jag har tänkt ?
 
EIB heter sen ett par år tillbaka KNX

Programvaran ETS3 kostar 895Eur, alltså drygt 8000:- och säljs av KNX Association www.konnex.org.
Med den kan man jobba med alla leverantörers prylar.
Jag skulle dock rekommendera att du tar hjälp av en erfaren elekriker med programmeringen. Det är lixom inte en finess att programmera själv. Är grunden välgjord ska  du kunna göra de inställningar du behöver i displayer eller i webläsaren.

Vet inte vilken prisklass på skärmar du är ute efter men de här är ganska balla
http://www.tci.de/index.php?id=2110

Jag tror att Merten har en mindre display på gång med Win CE i.
Kolla på www.merten.com under products/new products.

vill du integrera ljud i KNX kan du kolla på www.gira.com under Products - Audio systems.

Dimmrar för KNX är vanligtvis 2-kanaliga och tar upp utrymme motsvarande 4 automatsäkringar i elcentralen, alltså 1 dimmerkanal tar 2 modulbredder. Effekten på dessa små är vanligtvis 300W per kanal.

Reläer, eller brytaktorer som de kallas är vanligtvis mellan 4 och 12 kanaler och varje kanal tar upp en modulbredd.

Jag tycker att du skall göra en lista på vad du behöver och lämna den till en elektriker så tar han enkelt fram vilka produkter som är lämpliga att använda.

Och vad behöver man då?

Strömförsörjning
Klarar upp till 64 apparater, brukar räcka gott med 1st till en villa

Brytaktorer - för sådant som skall slås av & på
Räkna bara ut hur många kanaler som går åt

Dimmeraktorer - för sådant som skall ljusregleras
Räkna även här ut antal kanaler och försök begränsa dig i stegen 300W, 500W och 1000W så har du bäst konkurrensfördel (nästan alla leverantörer har sådan indelning)

Jalusiaktorer - för markiser, filmdukar, och gardiner etc med 230V motorer
Räkna ut antal kanaler, tänk på att man aldrig får parallellkoppla sådana motorer.
Alltså 1 motor = 1 kanal

Binäringångar - för att ta in enkla av/på-signaler från andra system eller knappar
Går oftast åt 2 kanaler som man tar ifrån inbrottslarmet för att tända upp vid larm eller släcka huset när man larmar på.
Räkna ut antal kanaler och vilken spänning som kommer in (24V, 230V eller potentialfritt)

Detta var det enkla, sen är det bara att välja design på väggapparaterna.
Där kan jag inte agera smakråd, sök på nätet och begär in några olika alternativ från elektrikern

Tänk även på att det inte behöver vara samma fabrikat på alla produkterna, det kan i vissa fall vara enkelt och bra att ta allt från samma leverantör men inte alltid, jämför därför priserna.
 
Tack så mycket för all info :D

 
Som svar på din fråga gällande aptus låsmotor. Ja den skulle fungera då den klarar att styras via extern slutning, dock skall sägas att får du ett försäkringskrav på låsning så går det ej, då du ej har en säker låsning från insidan. dvs du nåt inte upp i kraven låsklass 3, enligt SSF norm 3522. Som allt för oftast är blir krav från försäkringsbolagen.
Det är dock lätt avhjälp genom att sätta in ett extralås som uppfyller låsklass 3

Sen har man ju nackdelen med aptus låsmotor, det är ingen vacker sak att se på tyvärr. Å de va också som de sa till mig engång att visst vi är inte duktiga på design, men vi är ena jävlar på elektronik. Vilket är sant. Att de senare även ingår i Bewatorsvären gör ju saken enu bättre då jag personligen gillar både aptus och bewator pga däras väl beprövade produkter.
 
Vet du hur man skulle kunna programmera t.ex Assa Elva för att fungera med något EIB system..

 
Assa Elva kan du tyvärr bara glöma. Det är Fjärrkontroll och nyckel som gäller enbart.
Det är isåfall om man använder sig av en fjärrkontroll och byter ut knapparna mot reläer eller liknande, samt plaserar denna lösning i någon låda i närheten av låset. Då skulle det gå.
Att försöka hitta någon annan radiosändare och försöka kopiera fjärrkontrollens signaler är också bara att glömma då signalen är kodad på liknande sätt som bankernas inloggning, dvs du använder kodfrön och ingen kodning är den andra lik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.