Hej, vi skall bygga ett nytt hus och tänkte först bygga med en konventionell elinstallation.

Men sedan fick vi höra om EIB, en standardiserad busslösning för hus. Detta används tydligen väldigt mycket på kontinenten, i Norge, England m.fl länder. Men i Sverige i stort sett bara för kontorsfastigheter, och inte alls i villor?

Men lösningen blir ju otroligt mycket elegantare och flexiblare när man kan programmera upp i stort sett varje koppling i hela huset. Man kan ha en brytare vid döärren som slår på godtyckliga lampor, man kan ändra i efterhand vilka kontakter som slår på vilka lampor mm mm. Man kan lägga till en fjärrkontroll med radio eller IR som slår på och av godtyckliga funktioner, och man kan dessutom skicka SMS in i systemet för att slå på och av i stort sett vad som helst (T.ex. skicka ett SMS som slår på bastun på väg hem från jobbet etc)
Det är mycket konstigt att det inte förekommer mer än det gör i villor i Sverige?

Finns det någon  som har erfarenheter av EIB i villor?
 
Den enkla men tråkiga sanningen är att det kostar betydligt mer än en normal elinstallation. Men det är ett betydligt mer kompetent system än t.ex IHC
 
Ta en titt i tråden för intelligenta hem under teknik. Söker du så hittar du nog ett 10 tal trådar ytterliggare i ämnet.

IHC verkar dock vara ett vanligare system för villor. Schneider som marknadsför båda delar, brukar förorda IHC just för mindre installationer som villor.

 
Hejsan

Jag vill faktiskt döda myten lite om den stora prisskillnaden. Jag fick in ett antal offerter både på Ihc och Eib utifrån en önskad funktionsspec. I snitt låg ju Eib dyrare än Ihc men jag fick även väldigt dyra offerter på Ihc. Den elektriker vi valde erbjöd samma pris på Ihc som Eib (vi valde Eib).

Sen som alltid beror det ju på hur stort huset är, hur många funktioner etc man vill ha med. Men installation av kabel är ju enklare med Eib, och att lägga till fler dimmers eller utgångar i elcentralen i efterhand blir inte så stor extra kostnad jämfört om man köper alla funktioner på en gång. Det viktiga är ju att planera vid kabeldragningen.

Priser på Ihc finns ju att hitta på lite olika ställen, vill man jämföra med Eib finns en del sidor i Tyskland (vi har i princip enbart Merten). Jag har oxå fått uppfattningen att priserna på Eib-produkter sakta sjunker nu.

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/44793f7700167ab0274450f3362b0678/Catalog/1035

Mvh joakim Wigren
 
Liten fråga till er EIB ägare/installatörer. Installerar(de) ni ert system med A) busskopplare i varje tryckknapp och därmed utnyttjar det faktum att ni har just ett buss system, eller B) har ni använt 8 faldiga digitala ingångar i centralen och dragit strömbrytare med klenspänning till dessa? Hur är det med aktuatorer för elförbrukare?

De flesta installationer jag sett (vilket är få IRL skall erkännas) har använt metod B, vilket verkar billigare, men blir rimligen lika mycket kabel som IHC, då bussen mestadels bara går lokalt i centralen.

Någon installatör som har mer erfarenhet än mina få timmars självstudier?
 
Vi har installerat busskopplare till varje trycknapp (utom i boden och grunden), så alla tryckknappar kan programmeras och ändras fritt. Vi har flest "vanliga" tryckknappar men även ett par med inbyggd termostat (som styr golvvärmen) och nån rörelsedeckare. Utöver det en radiofjärr och en väderstation (vind, regn, ljus och temp), oxå Eib, samt analog ingång för larmet (larmet kan tända belysning mm).

I centralen finns sen olika aktorer för utgående el, ett antal dimmerutgångar och ett antal vanliga utgångar. All belysning, takfönstren med mera har varsina utgångar, sen har vi gjort ca 5 grupper av eluttag styrda som då oxå har varsina utgångar. Vid kabeldragningen så går det endast en Eib-nätverkskabel till alla insignaler (knappar, vädersensor etc). Till övrig el (belysning och uttag mfl) går det vanliga elkablar. Vi har försökt dra rikligt med kabel så att belysning och uttag har egna kablar direkt till centralen (så ökar friheten att dela upp vilka grupper som ska styras var för sig, och vilka som kan klumpas ihop).

Sen kommer det roliga, programmeringen :)
Just nu försöker jag skapa styrning via en pc, med Visual basic kan man läsa och skicka (kräver ett litet program som kan prata med Eib-centralen) data och instruktioner i princip fritt (datorn är då ständigt kopplad mot centralen med en vb-app snurrande). På så sätt kan man skapa logiska funktioner väldigt fritt, och även fritt skapa ett gränssnitt ex via en webbsida.

Eib:s egna programmeringsmöjligheter är ganska begränsade tycker jag, varje modul (knappsats som utgångsaktor) har en liten databas med ett antal justerbara parametrar. Men som sagt ganska begränsat antal parametrar enligt mig.

Är det någon som har erfarenhet av programmering av pc mot Eib, så tar jag gärna emot tips.
 
Är det någon som har en prislapp på vad en "normalinstallation" av ett EIB system skulle kosta.
Är inne på EIB linjen själv, men tycker att det är ruskigt svårt att få fram priser på olika komponenter.
 
Jag har hjälpt en vän med inkoppling av en EIB-central. Nu är den extremt stor eftersom allt, säger ALLT, inkl ljud och bild i hela huset styrs via anläggningen. Däremot är själva huset på ca 100 m2. Hans central - enbart centralen - gick inkl konstruktion och bygge hos skåpbyggare på ca 150.000:-.
 
-ah skrev:
Jag har hjälpt en vän med inkoppling av en EIB-central. Nu är den extremt stor eftersom allt, säger ALLT, inkl ljud och bild i hela huset styrs via anläggningen. Däremot är själva huset på ca 100 m2. Hans central - enbart centralen - gick inkl konstruktion och bygge hos skåpbyggare på ca 150.000:-.

Var det värt det?

 
Det är inte min sak att tycka. Själv tyckar han antagligen det.
För egen del ska det vara enkelt. Jag har inte ens en dimmer i mitt hus.

Utan att känna till priser borde det vara intressant för den hågade att titta på Busch-Jägers power-buss. Eftersom den arbetar med överlagrade frekvenser i det befintliga starkströmsnätet borde den åtminstone vara billigare att installera.
 
Ja, det var ett dyrt skåp :)

Vår installation har gått på drygt 160 tusen (eib, lexcom, larm). Då ingår dock inte övervåningen och jag har gjort viss kabeldragning själv. Kostnad för armaturer tillkommer oxå (ett antal spottar ingick, men det var allt).
 
fitzpatrick skrev:
Hej, vi skall bygga ett nytt hus och tänkte först bygga med en konventionell elinstallation.

Men sedan fick vi höra om EIB, en standardiserad busslösning för hus. Detta används tydligen väldigt mycket på kontinenten, i Norge, England m.fl länder. Men i Sverige i stort sett bara för kontorsfastigheter, och inte alls i villor?

Men lösningen blir ju otroligt mycket elegantare och flexiblare när man kan programmera upp i stort sett varje koppling i hela huset. Man kan ha en brytare vid döärren som slår på godtyckliga lampor, man kan ändra i efterhand vilka kontakter som slår på vilka lampor mm mm. Man kan lägga till en fjärrkontroll med radio eller IR som slår på och av godtyckliga funktioner, och man kan dessutom skicka SMS in i systemet för att slå på och av i stort sett vad som helst (T.ex. skicka ett SMS som slår på bastun på väg hem från jobbet etc)
Det är mycket konstigt att det inte förekommer mer än det gör i villor i Sverige?

Finns det någon *som har erfarenheter av EIB i villor?

Om man ser prislappen på EIB apparater är det inte det minsta konstigt att sådana system lyser med sin frånvaro i Svenssons nybyggda villa
 
Jag hörde på ett Hager KNX system där tryckknapparna (radio) kostade kring 2000kr... Det känns DYRT fast man slipper ju kabeldragningen förstås.
 
Snailman
enligt en annan tråd här, ska man kunna köpa billiga knx apparater från england/tyskland, har inte hunnit kolla upp det ännu, men än så länge räknar jag med att använda detta system... (förutsättningen är att jag lyckas minimera tiden då jag behöver elektriker till ett absolut minimum)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.