Jag försöker igen... Nu med ritning (y)

Har en redan befintlig vägg i uterummet som vetter mot grannen, nu när vi glasar in så måste även det redan byggda bli godkänt vilket är rimligt. Jag har letat som besatt efter bra beskrivningar på vad som är godkänt. Väggen är uppbyggd så här redan, och ska jag modifiera så gör jag det helst på den sida som vetter utåt (se skiss). Anledningen till det är att innerväggen är nyss omgjord och klar, detta innan vi visste om att väggen skulle vara EI 30-klassad.
ei30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillägg till bilden; Ingen isolering alls.
Första frågan är såklart om den uppfyller EI 30?
Om inte, vad kan jag göra om jag vill slippa slita upp allt och börja om? Ett eller två lager utegips på utsidan följt av ny panel som skydd för gipsen?
 
Här kan du se exempel på väggkonstruktioner: http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Du skulle kunna sätta två lager gips samt panel som du själv skrivit för att uppnå EI30.
Kommunen eller räddningstjänsten brukar ha en brandskyddskonsult som man kan fråga angående brandskydd också.
 
Om panelen varit 60 mm skullen den uppfylla EI30 men nu har TS bara 21 mm så då krävs förmodligen komplettering för att uppnå EI30. Men fråga gärna din handläggare på kommunen.
 
HandySmurf skrev:
Om panelen varit 60 mm skullen den uppfylla EI30 men nu har TS bara 21 mm så då krävs förmodligen komplettering för att uppnå EI30. Men fråga gärna din handläggare på kommunen.
Ja, så tolkar jag det också.
Bauhaus har något gips som heter Norgips BRAND men ingenstans hittar jag vad det innebär i brandklassning.
Annars blir det väl dubbelgips och panel på det. Tack så länge!
 
Jag tror att Norgips BRAND är de som kallas "GF" i ovan länkade dokument. Det är gipsskivor med förbättrade brandegenskaper.
 
HandySmurf skrev:
Jag tror att Norgips BRAND är de som kallas "GF" i ovan länkade dokument. Det är gipsskivor med förbättrade brandegenskaper.
Ok, är GA normalgips?
 
  • Gilla
Christian2
  • Laddar…
Läste noggrannare på sidan nu och ser att GA avser normala gipsskivor.
Blir nog dubbla utegipsskivor och sen nån typ av panel på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.