;D Är det någon som har erfarenhet från eget vatten och rening. Samt eget avlopp.
Vad kostar det? Hur bra fungerar det? Kräver det mycket underhåll?
 
Vi har borrat brunn och anlagt eget avlopp.
Borrningen kostade 35000:- med slang dragen fram till huset. vi borrade 60 meter.Vi fick väldigt lite vatten först, bara 8-9 timliter men sen kom borraren och tryckte brunnen och efter det har vi hur mycket vatten som helst. Det går faktiskt inte att få slut på det med nuvarande pump. Tyvärr är inte vattnet av speciellt bra kvalitet, det är mycket järn och svavelväte i det, så vi fick komplettera med ett reningsverk från Aquapal. Stor bevikelse där faktiskt. I samband med det funkade det inte med hydropress inne i huset utan vi flyttade ut den nya hydroforen och reningsverket i ett isolerat, uppvärmt pumphus utanför. Kostnad för pumphus och reningverk och allt annat slutade på 23000:-

Avloppet är ett minireningsverk från Greenrock. Grannen har en traktorgrävare och grävde gropen, sen fixade jag singel som anläggningen står på och drog rören själv. Total kostnad ca 55000:-

Allt funkar bra. Kommunen slamsuger reningsverket två gånger årligen och vattenfiltret backspolar själv. Jag ska kolla ett par gånger om året att det backspolar med rätt mängd vatten per minut så det inte slammar igen. Reningsverket har en filterdel som ska bytas vart femte år. Det är i princip det enda jag behöver tänka på...
Jo, jag måste fylla på luft i hydroforen då och då. Vet inte hur ofta dock, den har varit i drift 6 månader nu och är inte påfylld ännu....
 
Om du skulle göra om samma procedur ännu en gång, vad skulle du ändra på.

Jag känner en som bekostade själv anslutning till det kommunala vattensystemet. Han fick lägga en slang på botten av en älv och sedan gräva ytterligare en sträcka. Men som han sa så ville inte kommunen ta över ansvaret på denna ledning utan det får han stå för själv.

Så frågan är vad som är att föredra, egen pump eller att gräva långt som sjutton? :D
 
Egen pump, helt klart.
Jag ångrar ingenting, allt funkar fint.
Möjligen att jag inte isolerade mer i pumphuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.