Jag tänkte höra med Er som har eller har tänkt att några visningar på erat hus. Har ni fått rabatt eller ngn grej till huset för det? Jag har nämligen pratat med ett par som byggt Lyckan hus, som inte får ngt för att visa upp huset! >:( Vi har ju haft kontakt med Eksjöhus i u:a, där sa säljaren att det "handlar om att byta tjänster, jag hjälper Er med bankkontakter och ni har visning på Huset"... Vilket inte låter rimligt för min del ???

Vi har pratat med andra husfirmor och där skulle vi få allt från rabatt till öppen spis om vi visade huset ngn grr per år.
 
Det verkar variera kraftigt lokalt när det gäller Eksjöhus, vilket jag tycker är lite märkligt iom att det borde vara Eksjöhus centralt som står för fiolerna. Kanske stoppar vissa säljare ersättningen i egen ficka... :-/
 
Detta har diskuterats frekvent i tidigare trådar här på forumet. Sök på tex "visningshus" så lär du hitta ett och annat.

Rent generellt anser jag att ersättningen från husleverantörerna/säljarna är på tok för låg. Någon har tex fått ca 2000/visning - som leder till försäljning.

Du ska sätta din ersättning i relation till vad det är värt för säljaren/husfirman. För dom är ett visningshus guld värt, de visar att de faktiskt har kunder. Du ska definitivt ha en skälig ersättning. Jag anser txe att en allmän visning ska du få 15000kr för. Per gång! + ersättning för ev skador och förslitning
 
Vi ska nog ha vårt hus som visningshus och vi kommer att få en altan byggd av T-hus för besväret.

Rätt schysst deal tycker vi!

Detta gäller ett par tre visningar sammanlagt på avtalad tid med ett par i taget.
 
Vad jag förstår så är också t-hus altaner ganska dyra. Får jag fråga vilket kontor det gäller? Vi funderar nämligen också på att ställa oss till förfogande.

Har hustillverkarna några krav på huset om de ska visa eller tar de vilket hus de än får tag i ?
 
Hej

Vi har ej kommit överens med vår säljare om vad vi skall få för en visning.
Jag tror att säljaren vill se huset färdigt först .
Vi ville titta på två kvadraten innan vi bestämde oss för att se skilnaden i köket (e.v bygga igen bardisk).
Men ett av husen ville han inte visa på grund av att köparen hadde målat och tapetserat själv.

Mvh Mattias
 
Jag skulle inte vilja ha mitt blivande hus som visningshus. Jag tycker att om man lägger 2-2,5 miljoner på ett hus så känns det som en fis i rymden att de ska ge en så liten ersättning som 2 000 - 15 000 och med olika villkor.
Ang. säljaren i u:a skulle jag bara säga nej. Om de sa att vi drar av 50 000:- på huspriset då tycker jag att man kan börja prata om visning. Tänk på att ett företag som minskar sin vinst med 50 000:- får i själva verket en minskning av 36 000:- beräknat på 28% i vinstskatt.
På samma sätt kan man beräkna extra tillval.

T.ex. om Ni visar ert hus i utbyte mot ett bubbelbad till ett värde av 50 000:- , räkna bort 25% i moms och sedan den minskade bolagsvinsten 28% = 27 000:- vilket blir den igentliga kostnaden för husfirman. Sedan har de bra rabatter som vi inte ser röken av som köpare.

Men på detta sätt kan man göra bra affärer för båda parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.