Hur krångligt är det att starta ett försäkringsbolag?
Jag tänker på oss "självbyggare", som måste ha en byggfelsförsäkring men som inte får någon ersättning av försäkringsbolagen. Starta ett FB, betala en premie, skriv ut ett kvitto på betald byggfelsförsäkring och ett försäkringsbrev där det står att ersättning inte kan ges för eget arbete som är felaktigt utfört.
Byggnadsnämden är nöjd och du är nöjd!
 
Som vi har förstått detta med byggfelsförsäkring så är staten delägare i de tre bolag i sverige som man kan teckna byggfelsförsäkring med. Vilket förklarar en del av tvånget med denna försäkring tycker jag!!!
 
Oavsett vem som äger försäkringsbolaget, så skall väl en försäkring kunna ge något tillbaks om det händer som man försäkrar emot. Det är väl det som är grundbulten i en försäkring.
Vad säger konsumentlagen om en tjänst som man måste ha men som inte uppfylls?
Tänk er om en trafikförsäkring, som man måste ha,
inte skulle gälla om du kör själv!
 
Mikael_L
Rosen skrev:
Oavsett vem som äger försäkringsbolaget, så skall väl en försäkring kunna ge något tillbaks om det händer som man försäkrar emot. Det är väl det som är grundbulten i en försäkring.
Vad säger konsumentlagen om en tjänst som man måste ha men som inte uppfylls?
Tänk er om en trafikförsäkring, som man måste ha,
inte skulle gälla om du kör själv!
Fast det är just det som är problemet med byggfelsförsäkringen, den kan inte ge någon ersättning tillbaka till den som bygger helt i egen regi.

Rosen, jag har också haft sådana funderingar. Sälja försäkringar för t.ex. 1000 spänn styck, jag tjänar pengar, den som bygger tjänar, alla glada och nöjda.
Ska vi starta ett bolag? :)
 
Just det Mikael_L, som du skriver i första stycket! För att citera en programledare från Umeå; "SKall det vara så??"
När det gäller att starta försäkringsbolag. Har kollat lite och FB skall vara aktiebolag. Plus att det är Finnansinspektionen som ger kocession och det kostar det 110.000 att lämna in en ansökning om....
Men visst är vi några stycken så ;).
 
Att ansöka om koncession är ju en sak, men för att få det så måste man med all sannolikhet bevisa att man har kapital som räcker för att ersätta skador (även om man nu skulle kunna leda i bevis att bolaget aldrig tänker ersätta någon skada).

Har uppfattat det som att bolagen har ganska strikta regler om täckningsnivåer.

Jag (är egenföretagare) har en kund som i ett avtal hade en ansvarsklausul där jag skulle kunnat bli ersättningskyldig för ca 1 miljard kronor, jag nekade givetvis att ta på mig det ansvaret, men frågade mest på kul mitt försäkringabolag vad det skulle kosta att skruva upp min anvarsförsäkring till den nivån (har 12 miljoner i min nuvarande försäkring). Bolaget svarade att de inte kunde ta försäkringen oavsett vilken premie jag skulle betala, de hade inte återförsäkringskapacitet för att ha ett så stort belopp på en enskild försäkring.
 
Det är säkert mer än återförsäkring som skall uppfyllas!
Min tanke med att ansöka om eget FB var att om 10.000 ( eller hur många vi kan vara) ansökte,
så kanske någon reagerade på det tokiga.
Det enda jag hittat är Boverket, som i ett yttrande, har insett att de som bygger i egen regi, kommer i kläm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.