Vad behöver jag för att kunna koppla in mitt eget elverk för att kunna köra allt i huset vid elavbrott men ändå inte släppa ut el på nätet?
Obs!
Jag ska inte göra arbetet själv utan anlita elektriker.
 
Lite förenklat så en omkopplare eller kraftrelä minst 3 poler som från huset sett väljer inkommande elnät eller eleverket. Jordpunkten måste nog hanteras med då man byter kraftkälla.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Lämpligen en RESERVKRAFTSOMKOPLARE,
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vart hittar jag dessa grejer?
Tanken är att göra inköpet i egen regi.
Om jag sätter upp solceller med batterilagring, kan jag även köra detta system vid elavbrott?
 
Det krävs också ett eget godkänt jordtag.
Detta på grund av att din kabel kan grävas av och då saknar fastigheten PEN vid elverksdrift.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det du behöver är en reservkraftsomkopplare. Det är en produkt som är godkänd och avsedd för ändamålet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Har du provat med Google eller kanske en kontakt med den du tänker anlita? Ta inte för givet att du hittar en installatör som är villig att ta jobbet om denne inte fått varit med från början vid val av matr. (oavsett vem som köpt in det).
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vart hittar jag dessa grejer?
Tanken är att göra inköpet i egen regi.
Fråga elektrikern vad du behöver. Det finns lite olika krav som behöver vara uppfyllda, så det är svårt att ge ett generellt köpråd till någon okänd person på Internet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du provat med Google eller kanske en kontakt med den du tänker anlita? Ta inte för givet att du hittar en installatör som är villig att ta jobbet om denne inte fått varit med från början vid val av matr. (oavsett vem som köpt in det).
Nej, jag har inte provat Google, senast som jag skulle göra det så krävde de att jag skulle godkänna ett flersidigt dokument där de mer eller mindre ägde allt i min dator plus hela mitt liv...

Jag har inte anlitat någon ännu, jag vill ha lite kött på benen först så att jag evt kan stopp ner lite prylar i backen när vi ändå gräver.
 
useless useless skrev:
Prova en sökmotor som inte kräver att du offrar en njure:
[länk]


Annars finns ett exempel här:
[länk]
Jag brukar använda ankan och jag kommer att byta mina Hotmail adresser till någon som inte tvingar in reklam i min mail som grisarna hos Pyttemjuk gjort.
 
Kan vara på sin plats att påpeka. En reservkraftsomkopplare är lite speciell. Den är konstruerad så att den garanterat bryter bort ena sidan oavsett vilket fel som drabbar den.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Reservkraft är anmälningspliktig till nätbolaget. Men det sköter din installatör.
Nätbolaget brukar kräva enlinjeschema samt jordtagsvärden samt information om typ av jordtag. Det är också information som nätbolaget får av din installatör.

Det nätbolaget gör med uppgifterna är att rita in din reservkraftsanläggning i deras dokumentation så de kan se att det finns en inmatningsmöjlighet via generator. Detta för att kunna se risken med bakmatning vid planering av arbete. Lika väl så dokumenteras jordtaget som kundägt.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
[COLOR=#ff0000 skrev:
Om jag sätter upp solceller med batterilagring, kan jag även köra detta system vid elavbrott?[/COLOR]
Kör denna frågan igen.
 
Som ett reservkraftssystem, ja, alltså med nätet bortkopplat.

Om du däremot vill kunna sälja solel till nätet vid normal drift blir det betydligt besvärligare. Sådana lösningar är inte vanliga, om de ens finns för "hushållsbruk".
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.