Vi har en delad entreprenad med enskilda avtal med olika firmor för olika moment.

Det som ingår i varje entreprenad är definierat och jag undrar då hur det juridiska läget är om man vill göra tilläggsarbetena själv?

T.ex. dra slang för spottar, eluttag, nätverk, högtalare och larm som inte ingår i ”Standard” för el-entreprenaden. Eftersom vi har betalat fast pris för ”standard” och det inte är totalentreprenad så är vi väl inte bundna till den avtalade el-entreprenören? Hur är juridiken vid delade entreprenader?
 
Att göra egna arbeten själv brukar aldrig vara bortavtalat, dessutom är den största anledningen till att man inte tillåter det för att det blir problem med arbetsmiljöansvaret och eftersom ni har delad entreprenad har ni ju redan ansvaret för det.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Ser i vårt avtal att det står följande:
Vid arbetets utförande svarar Entreprenören för arbetsmiljön.

Påverkar det något?
 
Nej, tyvärr. Du har ändå det samordnande ansvaret för arbetsmiljön, det betyder inte att varje företag kan göra som dom vill utan de måste ändå följa lagen och se till sina medarbetare men du ska ha översyn över helheten och kan i och med det riskera sanktionsavgifter och böter om det inte sköts riktigt.

Vet du om BAS-U är utpekat och om det finns en arbetsmiljöplan uppsatt på arbetsplatsen?
 
BAS-U ej utpekad, har inte riktigt koll på vad det är. Ja, en arbetsmiljöplan ska finnas på plats given av husleverantören.
 
Nu när du har delad entreprenad är det fu som ska utse BAS-U. Denne person ska samordna arbetsmiljön mellan entreprenörerna, tex när ett riskfyllt arbete snickaren gör påverkar andra discipliner. I arbetsmiljöplanen ska det stå vem som är BAS-U.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.