Vi är precis på gång att börja bygga och kommer att göra mycket arbete själva.

Är det någon som vet hur olika banker värderar eget arbete och om man kan använda sig av detta isället för kontantinsats ???

Vi kommer att köpa stomrest men göra hela insidan själva.

//samba
 
Ja..om värdet på huset blir högre än själva lånet så har du marginal. Så säg att huset värderas till 2miljoner men det kostar dig 1miljon att bygga då du gör mycket själv så har du 1miljon avbetalt....då får du bra villkor :)
 
Det är nog olika. Den bank, FSB, vi har tittar dels på värdet som skapas men också hur mycket pengar vi sätter in själva. De vill att man ska "dela" risken som de kallar det.

mvh
David
 
Ja, FSB ger jag inte mycket för..de vill bara lura av en massa pengar. SEB är mycket bättre & kan tänka mig att det finns andra som är det med.

FSB värderar på sämre sätt, ger högre räntor & tar ut avgifter...men det är fritt att välja.
 
Intressant att höra, mulan. Jag har precis samma erfarenhet av FSB.

mvh
David
 
Vi har också tänkt att göra som ni bara stommonterat och mycket arbete själva.

Kände att vi blev riktigt illa bemötta på FSB.

De tyckte vi skulle låna mindre pengar och köpa ett renoveringsobjekt någonstans?!?

Sen ville de sätta skyhöga räntor och kort amoteringstid.
De kanske inte vill ha några kunder?

Vi kommer nog att välja Handelsbanken, där blir man trevligt bemött.

 
Vi blev jättebra bemötta av FSB både i GBG och Borås.
Men i båda fallen ville de värdera så att topplånet skulle bli högre samt att ge högre räntor och byggkreditiv med avgift.

Jag frågade varför de tar en avgift för byggkreditiv så sa de ärligt (vilket är bra) att de vill att kunden skall ta dom när man sen binder lånet. Frågade om det inte är bättre att erbjuda kunden bra villkor istället för att hota med avgifter så sa de att det är inget de kan påverka då det är direktiv uppifrån. Sen önskade de oss lycka till och sa att de andra bankerna hade bättre villkor och att de inte kan möta dom. Särskilt SEB som hade bäst villkor för oss. Men det finns säkert andra som är jättebra med som kan klå FSB som inte hänger med i att kunder inte är lojala bara för att man haft FSB innan.

Men vill påpeka att de vi pratade med var ärliga och snälla..de tyckte det var bra med ärlig konkurrens och att det är kundens marknad :)
 
Vi slipper avgifter både på FSB och SEB...
Men vilka räntor och byggkreditiv fick du, Mulan?
 
Om jag tolkar er rätt hitills så kan SEB vara värt att kolla upp lite extra medans FSB inte anstränger sig något större fr att ta in nya kunder med bra villkor :surprised:

Är det någon som har mer erfarenheter från andra banker än FSB och SEB gällande eget arbete som kontantinsats?

Byggkreditiv och avgifter för detta kan man väl ta om man får en riktigt bra deal när lånen skall placeras.
Har någon lyckats med att tex få eget arbete värderat till tex 200tkr och på så vis kommit undan topplånet helt ???

//samba
 
Solana skrev:
Vi slipper avgifter både på FSB och SEB...
Men vilka räntor och byggkreditiv fick du, Mulan?
Idag.. kreditiv 2.95 inga avgifter

rörligt 0,65% rabatt
bundet 0.5% rabatt

Vet ej om detta är bra villkor men det tyckte FSB.
 
Och detta fick du på SEB i Borås?

Vad är räntesatsen du får efter denna rabatt? För jag antar att detta snack om rabatt måste vara hur mkt man minskar "ursprungsräntan" med, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.