Hej!

Har till våren en omänsklig mängd fönster att renovera (och andra saker som man aldrig kan få att sitta stilla när man sågar, fräser etc) men kan inte hitta ett vettigt arbetsbord att vara vid. Kollat lite på Festools MFT (multifunktionsbord) men tycket att deras långa 1080-bord är för kort. Tänker därför fräsa en egen skiva i byggplyfa (tål att stå ute i sommar (det kan ju börja regna [smiley=vrolijk_1.gif] ) Tänker seda köpa de tillbehör som är festool-original (klämmor, styrskenor etc). Någon som vet cc-måtten på originalbordet och diametern på hålen, kanske även tjockleken på skivan. Måste ev. limma ihop 2 st skivor. Tror att en 250/120-skiva låg runt 500:-. Kommer sedan lägga denna skiva på ett justerbart underrede så man skonar ryggen.

Någon som har några bra idéer?

www.festool.se (leta efter MFT 800/1080)

 
  • zoom__cat_mft800fs_p3f_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkta tillbehör!
 
  • zoom__cat_mft_spann_z3f_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålen i MFT borden är 20mm i diameter och har ett cc avstånd på 96mm

Skivans tjocklek har jag inte i huvudet men kan mäta imorgon :)

Har gjort egna iläggsskivor till mitt 1080 bord sen orginalet blivit lite väl söndersågat.

En möjlighet som du har är att köpa ett MFT-bord så du får benkonstruktion och sken-tillbehör. Sen köper du festools lösa profiler som är 2meter långa och sätter i bordet + en egen skiva, så har du ett (berodende på orginalbredd) 590/725 x 2000 MFT-bord.
Har själv haft dessa tankar men blir så otympligt att ta med sig när det får de måtten. Väger ju standrad 33kg :)

MFT 1080 ligger väl på omkring 3800 exkl. (då med styrskena och hela paketet)
och ett par profiler á 2000 sklle jag tippa ligger på drygt 1000exkl.
 
Vet du att Festool säljer 2-meters bordsprofiler för bygge av ett större MTF?
En del av tillbehören sätts fast i just dessa profiler så skall man köpa hela konceptet så får man lätta på lädret..!
 
Scheisse! Too slow...
 
Styrskenan!
 
  • styrskena.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis som acme sa så är det profilerna kring bordet som är mycket av finessen. Det är här du fäster styrskenan som sedan används vid sågning, fräsning elelr bara fötr att låsa materialet, så rekomenderar att du köper ett bord och bygger ut, annars förlorar du mycket av vitsen.

Om du nu har festoolmaskiner förståss, skal du bara använda det til att ha grejer på och kanske spänna fast nått fönster så vist funkar det med en skiva med.

EDIT:
Här finns en bra översikt över tillbehören. Multiplicera europriset med 10 så får du ungeför det svenska priset inkl moms, på en höft :)
http://www.festool.de/mediandoweb/i...=1&AKTIV=1&DETAIL_ANSICHT=&#anker

Här syns ganska bra hur styrskenan sitter ledad i bordet
 
  • Festool_MFT_GuideClamp.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Skivan är 20mm tjock.

Det finns en bra beskrivning av hur du bygger ett stor bord plus en massa andra tips: http://www.festoolusa.com/woodworking.aspx, klicka på den fjärde pdf'en uppifrån. Om du får tid över finns det en del matnyttigt i de andra också!

/Kent
 
Du behöver väl inte borra nu så hinner jag mäta imorgon ;), men är 99% säker på att det är 96mm (nämligen 3 x standardavståndet för hålrader som är 32mm)

Jo jag använder mitt aktivt, nästan dagligen och det är mycket prisvärt.  Använder dte främst med sänksågen men även en del med fräsen och det funkar mycket bra.
(Kanske skall tillägga att jag jobbar myket det skivmateriel och det är främst där jag tycker det är som bäst)

Dessutom är det förvånandsvärt stabilt, i uppfält läge står det verkligen där det står, inte minsta svaj. dessutom finns justerbart ben för ojämna underlag. Men är som med allt från festool, genomtänkt in i det minsta..

....men kostar ju där efter också ::)
 
Ok, du hade tydligen redan hitta den sidan...

Det är definitivt 96mm!

/Kent
 
Hej!

någon som vet vad "förbrukningsskivan" är i för material?

Magnus
 
Skivan är i orginal i någon typ av MDF. Kändes inte riktigt som vanlig "möbel-mdf" som man köper på brädgårn...mer formstabil och kompakt på något sätt. Är väl en tysk special :D

Hursomhelst gjorde jag en egen skiva av 19mm MDF och den har fungerat jättebra i några månader nu, dock väldigt spårad så snart dags att tillverka en ny igen :) Men detta kan jag nog inte skylla på skivan, är väl skit bakom handtaget som vanligt ::)
 
elof skrev:
Skivan är i orginal i någon typ av MDF. Kändes inte riktigt som vanlig "möbel-mdf" som man köper på brädgårn...mer formstabil och kompakt på något sätt. Är väl en tysk special :D
HDF kanske? Har aldrig haft den äran att arbeta med HDF så jag vet inte hur det ser ut i verkligheten.
 
Hihi!

Det finns tydligen SDF oxå! Super Density Fiber

Magnus

Någon som vet om det vanligen finns dessa skivor i brädhandeln? HDF eller SDF!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.