Vi har kikat både länge och väl på tillverkarnas olika kataloghus. Hur man än vänder och vrider på det finns det inget hus som passar oss som handen i handsken. Det blir för många kompromisser helt enkelt.

Vår tanke är därför att försöka oss på att rita vårt eget hus och ta en arkitekt till hjälp på sluttampen. Sedan gäller det att hitta en hustillverkare som vill åta sig att komplettera vår planlösning med alla tekniska detaljer och även bygga huset.

Kostnadsmässigt, blir det mycket dyrare att göra på det här viset än att ändå välja ett färdigt kataloghus (som man kanske gör ett par ändringar i) För-/nackdelar?


Tacksam för lite vägledning!
 
Om jag tittar på våra kostnader vi har på vårt ritade hus och jämför med dom priser som hustillverkarna tar så är skillnaden ytterst liten. Behöver jag säga att vi inte ångrar en sekund att huset anpassades efter våra behov, tomtens utformning och den utsikt som den medförde? :)
Sen är det väl iof så att många hustillverkare kan rita om husen för en hyffsat rimlig kostnad. Du får helt enkelt höra med dom om det, vad dom kan göra och vad det kostar.
 
Om man ritar sin egen planlösning, betyder det då att det måste byggas i lösvirke? Eller kan man fortfarande få det som "fabrikshus" som snabbt byggs ihop?

Ny på detta med husbygge än så länge och är något förvirrad..!
 
Det går att få som moduler ändå. Kolla exempelvis mälarvillan och kvalitetshus.
 
Var inte rädd för att bygga lösvirkeshus. Behöver inte bli svårare eller dyrare än ett "fabrikshus med tillval". Lycka till med planerna
 
Bitbitten skrev:
Om man ritar sin egen planlösning, betyder det då att det måste byggas i lösvirke?
Nej, men du kan inte få varje detalj exakt som du vill ha den. Trivselhus jobbar t.ex. på detta sätt och du kan komma med en helt egen planlösning som prissätts på samma sätt som deras egna skisser. Det du inte får välja själv är sedan detaljer som infattning av fönster, knutbrädor, bärande sektioner etc etc. Om man främst är ute efter en viss planlösning kan detta alltså vara ett alternativ, vill man däremot få till ett visst uttryck på huset med hjälp av detaljer så är det betydligt svårare.

(Sedan är du dessutom "fast" i deras val av kök, bad, golv etc som det kan kosta en del att komma ifrån)
 
Tack för era svar! Det får nog bli till att rita ett utkast själv och sedan försöka hitta nån som vill göra moduler av det. När det gäller detaljer är jag nog inte så pjåskig. Har man bott i halvsjabbiga hyresrätter hela sitt vuxna liv ser alla standardval i inredningen fantastiska ut.
 
Hej.

Din frågeställning hade vi också för ett tag sedan. Vi gick till en arkitekt och han ritade ett hus, eller kanske mer en idee skiss och en utsideslayout. När vi sedan började söka bland hustillverkare som ville/kunde bygga detta hus var det snart ett lätt val. Det hamnade mellan Trivselhus och Götenehus, där valet föll på Götenehus. På Götenehus skrotade vi hela den första skissen från arkitekten och började omarbeta ett kataloghus (hjuvik) och vi bygger detta idag och det finns i princip inget som vi inte har ändrat på. Vi har ändrat fönstersättning, planlösning, längd, taklutning, uppvärmning, fasad, ja i princip allt och detta har inte varit några problem med att ändra. Visserligen har en del "val" kostat oss pengar i form av tillägg, men det är ju inte standard längre. Det har varit lätt att kolla av vart det kostar mot att det finns ett fast listpris i grund och botten som relaterar till tilläggen. I övrigt är vi än så länge mycket nöjda med Götenehus och deras upplägg med totalentreprenad.
 
I
Om du ska ha ett egendesignat hus, så rita det själv. Gå sen till en byggnadsingenjör som kan rita hus för att få det omstuvat till utförandebart skick. Går du till en arkitekt kan det bli bra, men arkitekter tänker inte i produktionstermer. Därför ofta problem med att bygga det på billigaste sätt.
_____________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Går du till en arkitekt kan det bli bra, men arkitekter tänker inte i produktionstermer. Därför ofta problem med att bygga det på billigaste sätt.
Det där håller jag inte med om! Det finns visst arkitekter som tar hänsyn till produktionssätt och kan, med sitt utvecklade estetiska sinne, designa helt ekonomiskt konkurrenskraftiga hus. Jag har själv byggt ett hus där arkitekten lagt stor mån om just ekonomi, materialval, byggyta, standardmått etc.

Men det gäller naturligtvis att finna dessa arkitekter!
 
Håller inte heller med. Beror nog på vilken arktitekt du går till som sagt.. Vår arkitekt tog i allra högsta grad konstruktionen i beaktning.
 
Fördelen med arkitekritat är som flera nämner: Han/hon anpassar huset till era önskemål och tomtens beskaffenhet + att arkitekten kan komma med förslag på saker som ni inte ens har tänkt på. Detta ger ett stort mervärde. Det behöver ej heller bli dyrare.
 
Vad kostar det att gå till en arkitekt då?
 
Ja, vad kostar en arkitekt? I lite större projekt brukar byggherrekostnaden uppgå till omkring tio procent av totalentreprenad. Nyckeltal för arkitektens insats är fem procent av projektutveckling fram till bygglov. Arvodet för projekteringsfasen fram till färdigt hus hamnar omkring två procent av totalentreprenaden. Konstruktörens arvode blir cirka en procent. Tillkommer projektering av VVS och el. För ett bygge i storleksordningen 120 Mkr betyder detta att projektutvecklingen kostat omkring 12 Mkr innan man grävt första spadtaget. Så långt i kedjan har arkitetken fakturerat runt 0,6 Mkr. När hela bygget är klart har hans nota kommit upp till runt det femdubbla, alltså två à tre procent av totala kostnaden.

Dessa nyckeltal är inget man belastar sin hjärna med som egnahemsbyggare. En arkitekt debiterar idag mellan 700 och 800 Skr/timma plus moms. Att lotsa en medelstor villa fram till bygglov kan ta både 50 och 100 arbetstimmar för en van arkitekt, vilket alltså kostar en slant. Problemet för den som bygger småhus är att detta sannolikt blir enda gången i livet som han kommer i kontakt med en arkitekt. Att han då ska träffa RÄTT arkitekt är betydligt mindre sannolikt än om byggherren varje år bygger hus för ett antal miljarder. Kalla det gärna stordriftens fördelar...
 
Krasst inlägg av bävern - samtidigt som det ligger mycket sanning i hans rader!

För min del hade jag en summa slantar som nybygget inte fick överstiga eftersom detta var vad jag fått för mitt gamla hus. Arkitekten fick uppdraget att rita ett hus som inte fick överstiga x antal slantar inkl arkitektarvode. Jag hade redan satt undan x antal slantar för tomtinköp, vvs, el, bygglov, lagfart och kvalitetsansvarig dvs alla de där oundvikliga merkostnader som inte påverkas av hur huset kommer att se ut.

Men kontentan är alltså att min arkitekt fick ett väl verifierat uppdrag och det var upp till honom att designa kostnadsmässigt och inom budget. Det är skillnad på att anlita en arkitekt enbart fram till bygglov mot att ha arkitekten tillgänglig under hela byggprocessen. Jag är otroligt glad för att jag valde det senare och detta är anledningen till att huset blev så bra som det verkligen blivit.

Att det sedan tog lång tid att finna byggare som var villig bygga huset med denna budget och på generalentreprenad kan man förstå :rolleyes:.

Som jag tidigare nämnt i liknande trådar jämförde jag med vad husföretagen tar för generalentreprenad där arkitekt-, entreprenad-, försäljnings- och administrationskostnader är inbakade i huspriset. Den merkostnaden kunde jag alltså lätt fördela mellan arkitekten och entreprenören och slutresultatet blev ekonomiskt även för mig.
Jag hävdar fortfarande :) att en duktig arkitekt är värd sin vikt i guld ...

Bitbitten skrev:
Tack för era svar! Det får nog bli till att rita ett utkast själv och sedan försöka hitta nån som vill göra moduler av det.
Detta är nog ingen ultimat lösning - den "riktigt gode arkitekten" är nog inte vidare tänd på att modifiera egen-ritningar - då blir det varken hackat eller malet och chansen att kunna välja rätt arkitekt minimeras. Ta kontakt med ett par olika arkitekter och diskutera igenom vad du/ni vill ha och kolla vad han/hon kostar för ert nybygge. Det går att anlita arkitekt på fast räkning dvs totalkostnaden får inte överskrida vad ni kommit överens om.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.