Jag undrar om någon vänlig själ har lite klokt att berätta om badrumsplacering.

Sitter och skissar på ett 1 och 1/2-plans hus och undrar vad som egentligen är mest ekonomiskt. Att ha två badrum nere (dvs göra en extra anslutning VA i plattan) eller att placera det extra badrummet på ÖV (med vad det innebär av rördragning)?

Oftast ser man ju ett badrum på vardera våning, men vi kan precis lika gärna tänka oss två badrum på BV. Så vad bör vi välja?

Vad säger ni?
 
Spontant så säger jag så här: har ni sovrum på övervåningen (vilket jag antar) så måste ni ha toalett på övervåningen, tänkt va trist att springa ner för trappen var gång det är dags att gå på toaletten (speciellt vid vinterkräksjukan!). Sen har jag ingen som helst aning om ekonomin.....

Lycka till!
 
Sliter också med dessa funderingar. Med sovrum på övre plan och "snål" byggyta leder detta till att huvudbadet hamnar på övre plan (då vi vill ha utsikt även från badrum :) )

Frågan om ekonomin och konstruktionsproblem stöts och blöts allt jämt. Vore kul att få svar från några som tagit sig förbi detta funderande :)
 
Ekonomiskt sett är skillnaden väldigt liten mellan att bygga ett badrum i bottenplanet eller övre plan. Den extra rördragning som behöver göras kan man i stort sett spara in genom att placera badrummen i närheten av varandra men på olika plan. Då kan man använda samma avlopps- och vattenstammar till båda. Samma sak gäller ventilationen, eftersom du behöver koppla in frånluft från badrummen.

En annan variant är om man har en enkel toalett på bottenplanet utan duschmöjlighet och i stället en dusch i tvättstugan. Det underlättar om man är flera i familjen som ska göra sig i ordning samtidigt. Den som duschar slipper blockera toalettutrymmet. Och ett större badrum med badkar är alltid skönt att ha på övervåningen, där man slipper bli störd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.