Efter många års husletande har vi bestämt oss för att bygga nytt. Valet av leverantör föll på Fiskarhedenvillan, och de kommer att leverera helt enligt mina ritningar. Riktigt fin service måste jag säga. Jag tog med min ritning och vi gick igenom den, 3 veckor senare har dom tagit fram ritningar för bygglovet.

För tre månader sedan hade vi ingen tomt och visste bara i grova drag hur vi ville att huset skulle se ut. Igår skickade vi in bygglovet och idag skrev vi på för att de ska börja med tillverkningsordern. :D

Våran förhoppning är att bygglovet går igenom relativt snabbt trots att vi inte följer detaljplanen... :cool: och att vi i så fall kan gjuta plattan innan vintern kommer. Därefter kommer de entreprenörer som Fiskarheden rekommenderar att resa stommen och göra huset vädertätt medan vi bygger garaget.

Eftersom vi kommer att göra i princip allt utom spackling och målning invändigt själva sedan så är tidsplanen lite luddig. förhoppningen är att kunna fira jul där nästa år, men vi arbetar båda heltid, så det kommer att ta sin lilla tid.

Förhoppningsvis kommer jag att orka uppdatera tråden med bilder och text löpande under byggtiden! plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fasad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gula Villan2 och 1 till
  • Laddar…
Blir en spännande resa! Lägg gärna ut ritningarna ;)
 
Ser spännande ut. Jag gillar den stilen på hus.
//Mathias
 
Ser ut att bli ett väldigt fint hus!!

Har du någon mer bild på kommande huset?
 
Mycket fin modell, bra planlösning. Men jag skulle höjt vägglivet på Bv så takhöjden blir mer än 240cm invändig höjd om det är möjligt? Kostnad försumbar.
 
Jonatan79 skrev:
Mycket fin modell, bra planlösning. Men jag skulle höjt vägglivet på Bv så takhöjden blir mer än 240cm invändig höjd om det är möjligt? Kostnad försumbar.
Det ville vi med, men tyvärr tillåter detaljplanen inte det.... Egentligen så ligger vi över gränsen iom. takkupan, men vi hoppas att de har överseende med det på byggnadskontoret då man med de nya reglerna får bygga till en takkupa utan bygglov. Då skulle det bara bli en fördyring att behöva göra det i två omgångar...
 
fgo skrev:
Ser ut att bli ett väldigt fint hus!!

Har du någon mer bild på kommande huset?
Någon mer bild har jag inte ännu. Hade tänkt göra en 3D modell av det, men tiden räcker inte riktigt till på jobbet nu...=) Vi får se om det kommer senare!
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Jaha, det var lite för snålt i detaljplanen :( Blir ju otrolig skillnad om man får runt 2,70 på nedre, 2,40 på övre är helt ok.
 
Jonatan79 skrev:
Jaha, det var lite för snålt i detaljplanen :( Blir ju otrolig skillnad om man får runt 2,70 på nedre, 2,40 på övre är helt ok.
Ja, tyvärr är allt väldigt snålt i detaljplanen, men vi kommer nog att bli nöjda ändå. Tomten ligger högst upp i en by som lutar mot norr, så höjden på vårat hus gör stor skillnad för skuggningen av de övriga tomterna.
 
Ja, så klart det kommer bli kanon ändå. Man tycker ju att om inte grannen störs borde man få bygga lite högre. Så är det ju när det inte finns detaljplan.
 
Precis ett sådant hus som vi skulle vilja ha! Men vi har hört att produktionskostnaden/byggnationen blir mycket dyrare med lösvirke och Fiskarheden. Stämmer det? Någon som vet?
 
Jag tog in produktionskostnadskalkyl och jämförde med Eksjöhus Tallbacken som är ett hus i samma stil och ungefär lika stort. På totalentreprenad skulle kostnaden bli ca 100 000 kr dyrare för fiskarheden. Dock är Eksjöhuset standardhus utan tillval och fiskarheden är exakt efter våra önskemål.

Jag lämnade mina papper till en lokal husbyggare som bygger block, och han lämnade ett pris på ca 100 000 kr lägre på våran ritning som fiskarheden tog del av. Dock vill vi göra så mycket som möjligt själva, så vi ville inte bygga med block...=)
 
icho skrev:
Det ville vi med, men tyvärr tillåter detaljplanen inte det.... Egentligen så ligger vi över gränsen iom. takkupan, men vi hoppas att de har överseende med det på byggnadskontoret då man med de nya reglerna får bygga till en takkupa utan bygglov. Då skulle det bara bli en fördyring att behöva göra det i två omgångar...
Ja, man får ju bygga till en takkupa i efterhand. Men det är lite lurigt... Om du måste ändra i bärande konstruktion så är det ingen Attefalls-kupa. Dit räknas takstolarna. Så blir du "tvingad" att göra det i efterhand, se till så ritningarna förbereder för en takkupa utan ingrepp i takstolarna.
 
Mainstream skrev:
Ja, man får ju bygga till en takkupa i efterhand. Men det är lite lurigt... Om du måste ändra i bärande konstruktion så är det ingen Attefalls-kupa. Dit räknas takstolarna. Så blir du "tvingad" att göra det i efterhand, se till så ritningarna förbereder för en takkupa utan ingrepp i takstolarna.
Precis så vi har planerat det. Men nu har jag fått ett första utlåtande av bygglovshandläggaren vad de anmärker på efter ritningarna, och det som var problemet var att vi bara hade 130 mm mellan frysen och väggen... ska vara 200mm för att klara tillgängligheten. Så nu funderar vi antingen på att flytta hjärtväggen, eller byta ut kyl och frys mot en side by side...

I övrigt vill de bara ha ett utlåtande från en geotekniker som intygar att vi kan bygga på den prickade delen av tomten där vi placerat garaget och beskrivning hur marken ska grävas ur och fyllas upp för att undvika problem.
 
Ja det här gick ju inte riktigt som jag hade tänkt mig.... att hålla tråden uppdaterad alltså.

Vi började med markarbeten och grunderna vecka 41. Vi valde PEAB som entreprenör för mark- och grundarbeten av den enkla anledningen att jag gick i skola med platschefen och på så sätt visste att jag inte skulle få några problem eller överraskningar därifrån.

Fredagen vecka 43 var grunden gjuten och tomten grovplanerad. Nu var det bara att börja snickra garage! Reglade upp ytterväggarna under lördagen, och på söndagen smällde vi på vindduk och panel. Tyvärr var det 6 veckors leveranstid på takstolarna, så det fick bli en liten paus nu...
2015-10-25-2222_562d480b2a6b224f9dad341f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageplattan innan gjutning.

Vecka 45 kom leveransen från fiskarheden, och snickarna som vi hade anlitat för stomresningen började bygga ställning på tisdagen. Fredag veckan efter efter var stommen rest och takteglet på plats.

2015-11-04-2255_563a7eed9606ee3416047373.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-05-2017_563bab3bddf2b34f4b7b41d4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-10-1946_56423b72ddf2b36de7eb5717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-15-1655_5648ab072a6b229eff70dce2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.