Hej

Hur funkar det här med egenkontroll vid bygge i egen regi?
Jag planerar att starta ett bygge med lösvirke under nästa år, då jag kommer göra så mycket av jobbet själv undrar jag vad som krävs för att själv kunna godkänna egenkontrollen.
Om man har kunskaper om vvs, våtrum, vent mm men inga yrkesbevis/certifikat kan man själv skriva på kontrollerna?? Jobbar som snickare så man har ganska bred kunskap om det mesta och vill då inte anlita folk för jobb man själv kan utföra.

MVH Marcus
 
Egenkontrollerna bör ligga i kontrollplanen som din KA upprättar, vad gäller våtrum så tror jag att byggnadsnämnden samt försäkringsbolaget (Gar-bo ?)kommer att begära in kvalitetsdokument på det, och de kan bara utfärdas av behöriga företag.
 
vad gäller våtrum så tror jag att byggnadsnämnden samt försäkringsbolaget (Gar-bo ?)kommer att begära in kvalitetsdokument på det, och de kan bara utfärdas av behöriga företag.
Det kan de knappast kräva, eftersom det är fullt lagligt att själv göra hela tättskiktet utan att blanda in någon certificerad firma. Där med inte sagt att det säkert vill, men kan knappast vara något krav.

Det kan dock vara smart att få en certificerad firma att göra tättskiktet till dig, det tar faktiskt inte så många effektiva timmar, och då har du papper på att tättskitktet är okej, och så kan du själv sätta upp kakel och sånt sedan.

Om jag skulle gjort det själv så skulle jag iallafall vara mycket nog med att dokumentera alla stegen som gjordes, alltså typ 5000 bilder under resanas gång, så man kan se att man har följt branschreglerna.
 
mxmacke skrev:
Jag planerar att starta ett bygge med lösvirke under nästa år, då jag kommer göra så mycket av jobbet själv undrar jag vad som krävs för att själv kunna godkänna egenkontrollen.
Det krävs såpass mycket kunskaper så att du kan avgöra om du använder rätt material på rätt plats och att det följer konstruktionsritningarna.