Hejsan,
Har byggt ett ikea kök och bestående att ett L och en kösö (3x60 bänkskåp med 90 cm djup skiva) köket är tagit i bruk sedan i somras men ön är inte färdig, bara stommar och skiva är monterade. Nu börjar det bli dags att fixa resten.

På L-delen har vi ekestad fronter och täcksida. Ön ska vara grå och vi har köpt släta fronter som ska lämnas in på lack. Jag har inte köpt några täcksidor utan tänkte tillverka dem själv, mest för att skippa skarvar på baksidan. Baksidan tänkte jag tillverka i mdf och måla själv. De båda mindre bitarna till öns kortsidor är jag lite osäker på. Ett alternativ vore att köpa täcksidor på ikea och måla. Det andra alternativet är att köra på mdf här med.

Fördelen jag ser med första alternativet är att jag får ett färdigt avrundat och förseglat snitt i framkant, där täcksidan ska liva med framsidan fronterna. Bara att måla. Fördelen med den andra metoden är att jag kan gera ihop hörnen bak på ön, vilket inte går med alternativ 1 eftersom ikeas täcksidor är lite för smala. Nackdelen är att jag då måste få till snittet på mdf-skivan där den livar med fronterna.

Jag har inte hållit på jättemycket med mdf. Hur gör man med snittytan, och går det att få nog bra? Eller kanske jag borde välja ett annat material?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hejsan,
Har byggt ett ikea kök och bestående att ett L och en kösö (3x60 bänkskåp med 90 cm djup skiva) köket är tagit i bruk sedan i somras men ön är inte färdig, bara stommar och skiva är monterade. Nu börjar det bli dags att fixa resten.

På L-delen har vi ekestad fronter och täcksida. Ön ska vara grå och vi har köpt släta fronter som ska lämnas in på lack. Jag har inte köpt några täcksidor utan tänkte tillverka dem själv, mest för att skippa skarvar på baksidan. Baksidan tänkte jag tillverka i mdf och måla själv. De båda mindre bitarna till öns kortsidor är jag lite osäker på. Ett alternativ vore att köpa täcksidor på ikea och måla. Det andra alternativet är att köra på mdf här med.

Fördelen jag ser med första alternativet är att jag får ett färdigt avrundat och förseglat snitt i framkant, där täcksidan ska liva med framsidan fronterna. Bara att måla. Fördelen med den andra metoden är att jag kan gera ihop hörnen bak på ön, vilket inte går med alternativ 1 eftersom ikeas täcksidor är lite för smala. Nackdelen är att jag då måste få till snittet på mdf-skivan där den livar med fronterna.

Jag har inte hållit på jättemycket med mdf. Hur gör man med snittytan, och går det att få nog bra? Eller kanske jag borde välja ett annat material?
Å va synd att det inte finns några svar på det här inlägget!

Jag bygger precis nytt kök och ska ha en halvö som delar av kök och vardagsrum.

Funderar på hur jag ska göra täcksidan mot vardagsrummet.
Tycker inte heller Ikeas lösningar med täcksidor i flera sammansatta bitar är speciellt snyggt..
 
S Sara00K skrev:
Å va synd att det inte finns några svar på det här inlägget!

Jag bygger precis nytt kök och ska ha en halvö som delar av kök och vardagsrum.

Funderar på hur jag ska göra täcksidan mot vardagsrummet.
Tycker inte heller Ikeas lösningar med täcksidor i flera sammansatta bitar är speciellt snyggt..
Jag har gjort precis det du beskriver och har satt en mdf-skiva på baksidan som jag målade vit. Enkelt :)
 
Hej,
Blev mdf tillslut. Gerade hörnen med sänksågen vilket blev riktigt bra. Innebar dock målning på plats vilket var lite bökigt. Finishen på färgen hade blivit bättre om vi målat skivorna på platten.
 
  • MDF-bräda med gerade hörn stående på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med nyinstallerad mdf-ö med gerade hörn och målat i rummet, med ommöblering runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fronterna lämnade vi in på lack.
 
  • Kökö med nytt glänsande lack på fronter och en stenbänkskiva, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ok! Blev ju jättebra!

Jag tycker min snickare borde komma med förslag själv. Jag har absolut noll erfarenhet av sånt här och bara liksom försöker hitta lösningar som min snickare kan göra.
Hade önskat att jag kunde säga önskat resultat, och att han kunde fixa sen.

Men ja mdf på baksidan blir det nog!
Hade tänkt köpa täcksida från ikea är ha på kortsidan, men du skrev nåt om att det inte gick att få till bra i hörnet med mdf? Förstod inte riktigt.

Och vad är gera?
 
S Sara00K skrev:
Ok! Blev ju jättebra!

Jag tycker min snickare borde komma med förslag själv. Jag har absolut noll erfarenhet av sånt här och bara liksom försöker hitta lösningar som min snickare kan göra.
Hade önskat att jag kunde säga önskat resultat, och att han kunde fixa sen.

Men ja mdf på baksidan blir det nog!
Hade tänkt köpa täcksida från ikea är ha på kortsidan, men du skrev nåt om att det inte gick att få till bra i hörnet med mdf? Förstod inte riktigt.

Och vad är gera?
Tackar!
För mig blev Ikeas täcksidor för smala på kortsidorna eftersom jag ville gera hörnen. Ikeas täcksidor är 62 cm breda vilket innebär att baksidan måste gå förbi kortsidorna om det ska fungera.

Jag tycker det blev bra ändå. Vi målade snittytan vid fronterna några gånger extra och slipade mellan varven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.