Hej!
Sitter och skissar på framtida köksrenovering av befintligt kök. Vi har kommit fram till att det egentligen bara är nedre skåpen vi måste byta ut stommarna på. Eftersom de övre skåpen har mått som inte passar ikea luckor så har vi kommit fram till att bygga alla luckor själva, detta även för att få en egen touch!
Planen är att bygga dem i råspont, med ett lite lantliga tema. Ungefär som dessa (lånad från Google) :
Lantlig stil kökslucka i råspont med kryssdesign och metallhandtag, utanpåliggande modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill då ha utanpåliggande luckor som vi har nu.. Det som finns i nuvarande är sådana pinngångjärn men vi vill gärna ha någon annan form av gångjärn (den "vanliga" modellen är inte aktuell).. Hittade då dessa:
Vit köksinredning med utanpåliggande luckor och träarbetsbänk, exempel på lantligt tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... Men undrar vart man får tag på dessa och om det funkar för utanpåliggande? Finns Det andra alternativ? Vi vill helst ha som på bilden men känns som att jag letat runt i timmar nu för att hitta att de bara funkar på infällda luckor?

Frågeställningen är väl egentligen, vilka gångjärn kan vi ha till ett mer lantligt kök med utanpåliggande köksluckor där "vanligać gångjärn inte är ett alternativ?

Tack på förhand!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Såna här gångjärn har jag på mitt 70-talskök .. fungerar bra, men är lite ömtåliga ..
Jo det är sådana vi har i dagsläget.. Tycker inte om de super mycket varken i utseende eller funktionen, men jag har det som sista alternativ i sådana fall.
 
major_tom major_tom skrev:
har du kollat tex [länk] eller de andra gångjärnen de har i sortimentet?
Jo jag har kollat där, det är många som ser intressanta ut.. Men jag är nog helt för förvirrad för att förstå om den modellen funkar till utanpåliggande köksluckor?
Våra luckor kommer vara ca 2cm tjocka och vara helt utanpåliggande.. Kanske måste köpa några olika för att kolla med våra befintliga och se om jag hittar nått som passar :/
 
Fulkemisten
Det där luckorna och gångjärnen på bilden ser ut som överfalsade luckor med för dylika avsedda gångjärn. Dessa funkar inte för utanpåliggande luckor. Varför kan du inte köra på vanliga gångjärn? Bara att mäta mot hålavståndet på skåpen och sedan fräsa ur på luckans baksida. Finns mallar för detta.
 
Miinoo Miinoo skrev:
Jo jag har kollat där, det är många som ser intressanta ut.. Men jag är nog helt för förvirrad för att förstå om den modellen funkar till utanpåliggande köksluckor?
Våra luckor kommer vara ca 2cm tjocka och vara helt utanpåliggande.. Kanske måste köpa några olika för att kolla med våra befintliga och se om jag hittar nått som passar :/
dessa ska per definition fungera för utanpåliggande luckor, med en skåpstomme på 16-18mm. luckornas tjocklek verkar inte vara något som spelar roll just för dessa gångjärn. deras exempelbild är innifrån sett.
https://www.specialbeslag.se/gangjarn/skapsgangjarn-2
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där luckorna och gångjärnen på bilden ser ut som överfalsade luckor med för dylika avsedda gångjärn. Dessa funkar inte för utanpåliggande luckor. Varför kan du inte köra på vanliga gångjärn? Bara att mäta mot hålavståndet på skåpen och sedan fräsa ur på luckans baksida. Finns mallar för detta.
För det första är det just pga att det blir struligt med utfräsning.. Det är inget vi har verktyg för och vi tänkte inte plocka ner överskäpen där stommarna inte skall bytas. Att bara skruva dit skulle göra det mycket lättare.

För det andra så är det utseendemässigt, jag vill helt enkelt att gångjärnen skall synas :)

För det tredje så kommer det ta upp mycket plats med vanliga gångjärn inne i skåpen som redan är mindre än vanligt :)
 
major_tom major_tom skrev:
dessa ska per definition fungera för utanpåliggande luckor, med en skåpstomme på 16-18mm. luckornas tjocklek verkar inte vara något som spelar roll just för dessa gångjärn. deras exempelbild är innifrån sett.
[länk]
Jo jag kollade på dem men var osäker på om de skulle passa.. Men skall nog beställa hem ett par så jag kan kolla mot de jag har då de är lika tjocka som de nybyggda kommer vara :) Tack!
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.