Hej!

Jag tänkte ta bort mina radiatorer och lägga in golvvärme som passar bättre till den l/v vp som vi tänkt installera. Vi bor i ett enplans norrlandshus på 167 kvm med en modern torpargrund. Anledningen att vi vill byta är dels att få en så bra värmeekonomi som möjligt och att vi i dagsläget har rätt kalla golv. :(

Av en vvs kille fick jag veta att vi har 22mm spånskivor i golvet och att det bästa sättet att lägga golvvärme med vv slingor är att byta ut detta golv mot ett 22mm spångolv med färdigfrästa spår i. Min tanke, har inte tummen mitt i handen, är att själv fräsa spåren som plåtarna ska läggas i. Finns här någon som har erfarenhet av detta? det känns otroligt onödigt att riva bort ett fungerande golv för att lägga dit ett nytt golv!

Min andra fråga är om jag måste göra något åt golvet som jag har, vad gäller isolering, innan jag börjar med fräsningen?

Tackar ;D
 
Hmm ja!

Jag vill inte bygga yttterligare minst 22mm på mitt befintliga golv. I princip skulle jag kunna lägga ett nytt, spårfräst spångolv ovanpå det jag nu har men det känns inte rätt.

 ;)
 
Jag pratade med en dörrförsäljare som gjort som du beskriver i ett älvsbyhus från -83 som han flyttat från sorsele till havet utanför umeå..
Visst de dammade men de gick tydligen riktigt bra så han trodde att han kanske va dum som inte gjorde hela huset utan bara hall o kök..
 
;D Tackar :)
Det var vad jag behövde höra. Nog tror jag att det kommer damma, men det kan det vara värt. :cool:
 
Jag ritade ut spåren på Autocadritning som jag måttsatte och hade som underlag. Jag köpte en billig fräs och körde ut radierna först. Jag fick köra i två omgångar för att täcka bredden. De längsgående spåren körde jag mellan två brädor som jag satte ihop med ok på kortsidorna. Tänk på att tvingar lätt vibrerar loss. Säkra med ett par skruvar. Kör inte hela djupet på en gång.
 
  • Golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack!   ;D

Jag trodde tråden hade dött ut, men icke!

En kompis som är snickare var hemma hos mig och rekommenderade blankt nej till att fräsa spår i de befintliga golvspånskivorna då han menade att de är av annan konstruktion än golvspånskivor med färdiga spår. Han trodde att golvet skulle försvagas radikalt och att det skulle svikta.
Har du märkt något sådant. Hur långt har du kommit med ditt golvprojekt?

På bilden ser det ut som om du har lösa plattor och fräser dem innan du monterar! Är det fallet eller testar du bara en platta? Mitt golv ligger där det ligger och jag tänkte fräsa på plats. Jag vet inte vad du har för frässtål men jag hittade ett anpassat kanalfrässtål hos Törefors för just golvslingor på 20mm.


MVH
:)

Poolarn
 
Mitt duschrum står mitt på en balk med cc mått på bjälkarna på ca 350 mm. Dessutom så har jag kortlat på 300 cc mellam bjälkarna. På detta har jag dubbel gips. Golvet är helt stumt.
Jag fräste skivorna löst ihopsatta och lade in dom efteråt. Det bör gå lika bra att fräsa direkt på golvet. Det kan vara lite knepigt att fräsa vändspåren om du vill ha dem väldigt nära väggen. Jag använde en fräs som tog halva bredden och fräste 2 gånger för radierna. Fräsen har en stång med styrstift så det var bara att borra ett litet hål för styrningen. När radien var fräst i ändarna var det bara att skruva fast brädfixturen och fräsa de längsgäende spåren. Det blir en del spån. Var noga med att bredden på spåret blir rätt så att plåten håller till slangen ordentligt. Använder man fräsen du föreslår så blir det troligen mycket enklare än med mitt alternativ.

Mitt Duschrum är i stort sett färdigt. Jag måste bara dra fram lite vatten i källaren så skall det gå att duscha. Skall bli härligt!
 
Tack för tips! :)

Jag får väl provfräsa ett rum och se hur det blir.

Poolarn
 
Nå hur går fräsningen?? Funderar på att göra samma
 
Har fräst 100 m2 nu och det funkar fint. Har festtool med skena och "stag" för radien på svängarna... Men det fungerar säkert bra som tidigare beskrivit att ha ett anhåll och universal verkyg för radien... Såg sådan på Jula...

Det har dock gått 3 frässtål (ca 1000 kr), men fortfarande blev det ca 8000 billigare än färdigfrästa skivor...

Lycka til!
 
Låter bra
Jag pratade även med en golvvärmeleverantör om fräsningen.
Så klart man gör så. Det finns ingen anledning att ta bort den gammla spånskivan sa han :)
 
Har också fräst en del spår i befintilga spånskivor, det går ganska enkelt om man tillverkar en mall utformad som ett J så tar man ett bit av ett rakt spår och böjen i ett svep. Det kan också vara bra att fräsa böjen något djupare än det raka spåret eftersom slangen kan bli en aning oval när man böjer den, annars putar den upp lite i böjarna.
 
Det gäller bara att fräsa tvärs golvreglarna också så man inte trampar igenom.

Protte
 
Hur undviker man skruvarna i spånskivorna? Tänker på om man redan spacklat igen o har plastmatta på? Kan bli många frässtål annarse, eller?

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.