Hej kära elektriker. För att börja tråden med så är jag själv inte färdig elektriker, utan har gått klart min utbildning samt arbetar just nu på en elfirma fast är fortfarande under lärlingstiden.

Med det sagt har jag ganska bra förståelse för el.

Min vän råkade borra rakt in i en kabel när hon skulle montera upp en stringhylla. Sovrummet blev således strömlöst. Var hos henne idag och skulle hjälpa henne. Lokaliserade att kabeln hon borrat igenom gick från vägguttaget sedan upp till takdosan där det var kopplat i torexkopplingar. Jag lossade kabeln både ifrån vägguttaget samt ifrån torex, drog fram nya FQ och kopplade in dessa som det var förut. Alltså, brun ihop med brun, blå med blå och gul/grön med gul/grön. Så länge inga konstigheter.

Nu till problemet. Dom har precis köpt bostaden och har haft lite problem med just elen. Först så var det ett vägguttag samt en lampa i köket som ej fungerade. Dom tog dit en elektriker som drog fram en ny kabel till en dosa och sen fungerade (gick inte in mer på hur & varför det inte fungerade innan). Men dom har problem med att belysningen i köket och mikrovågsugn bara fungerar när man slår till spisen. Innan man slagit till ugnen så har dessa ingen spänning. Detta fixade inte elektrikern som var där av någon anledning.

Efter att jag kopplat in allt i sovrummet som jag nämnde innan, så är det samma problem där nu. Uttagen & belysning fungerar bara när spisen slås på. Sovrummet fungerade som det skulle innan dom råkade borra in i kabeln. Jag kliar mig hårlös för jag förstår inte hur det kunde gjort det. Har t.om kopplat bort FQ kablarna för att se om det var dom som var problemet men icke. Samma problem ännu.

Verkar som om spisen & hela sovrummet delar på en och samma matning. För när man använder ett uttag i sovrummet så kommer inte dammsugaren upp i tillräckligt i varv och belysningen blir svagare. Det är med andra ord seriekopplat vilket självklart det inte ska vara. Men hur böveln löser man det då? Och hur kunde sovrummet fungera innan men inte nu?
 
Du saknar en fas , dvs en trasig huvudsäkring.
Spisen som är en äldre 400v spis bakmatar den saknade fasen när den slås på.
 
  • Gilla
ARJU och 10 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Du saknar en fas , dvs en trasig huvudsäkring.
Spisen som är en äldre 400v spis bakmatar den saknade fasen när den slås på.
Se där. Så när hon borrade rakt in i kabeln så gick den automatsäkringen i sönder som matade sovrummet?
 
Nej, leta upp huvudsäkringarna i porslin och byt den trasiga.
 
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
Hon har ingen
useless useless skrev:
Nej, leta upp huvudsäkringarna i porslin och byt den trasiga.
Hon har inga diazedsäkringar utan bara dvärgbrytare.
 
S Snickaren1 skrev:
Hon har ingen


Hon har inga diazedsäkringar utan bara dvärgbrytare.
i mätarskåpet sitter det helt säkert porslin, kan sitta ute
 
  • Gilla
Snickaren1 och 1 till
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
i mätarskåpet sitter det helt säkert porslin, kan sitta ute
Men detta är ju i en lägenhet. Kan problemet vara att en säkring gått sönder nere i mätarskåpet? Dvs nere i källaren på fastigheten.
 
  • Gilla
happy_sloth och 1 till
  • Laddar…
Ja, symptomen pekar solklart på att en inkommande fas fattas. Det är bara att börja leta säkringarna.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S Snickaren1 skrev:
Med det sagt har jag ganska bra förståelse för el.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Bakmatning via spisen när en fas har gått, är väl det vanligaste "fenomenet" folk utan elkunskap råkar ut för.
Det måste vara lektion 1A i elskolan?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, symptomen pekar solklart på att en inkommande fas fattas. Det är bara att börja leta säkringarna.
Att en inkommande fas fattas i takdosan som jag jobbat med idag är omöjligt. Jag hade 3 faser som kom ifrån 3 olika hål i kopplingsdosan. När den nya FQ var framdragen och när jag kopplade in dom igen så var där 3 faser sammanlagt.

Men ni tror mer på att en porslinsäkring gått nere i mätarskåpet än en dvärgbrytare uppe i hennes lägenhet?
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile:
Bakmatning via spisen när en fas har gått, är väl det vanligaste "fenomenet" folk utan elkunskap råkar ut för.
Det måste vara lektion 1A i elskolan?
Otroligt nog stötte jag aldrig på bakmatning i skolan.

Nu när jag läser om bakmatning så låter det ju sannerligen som om det är det som är problemet. Och det är riktigt att hon har en gammal 400 V spis.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Om det är ett hyreshus så finns det ett Elrum i källaren! Det är bara att få tag på vaktmästaren som har nyckel till rummet.
I lägenheten elcentral skall finnas en skylt som refererar till en el-mätare. T. Ex C3

Vägg full av elcentraler och mätare, teknisk utrustning, installation, strömförsörjning, ordnat mönster, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
S Snickaren1 skrev:
Att en inkommande fas fattas i takdosan som jag jobbat med idag är omöjligt. Jag hade 3 faser som kom ifrån 3 olika hål i kopplingsdosan. När den nya FQ var framdragen och när jag kopplade in dom igen så var där 3 faser sammanlagt.

Men ni tror mer på att en porslinsäkring gått nere i mätarskåpet än en dvärgbrytare uppe i hennes lägenhet?
Ja, med stor sannolikhet har det blivit en såpass stor kortslutning när din vän borrade i kabeln att både dvärgbrytare och huvudsäkring gått... inte alls ovanligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har nu meddelandet min vän om problemet.

Vill verkligen ge detta forum ett stort kred. Varje gång jag stött på problem så har experter som ni kommit till assistans.

Det är detta jag älskar med elens förkovrade värld. Jag tyckte nästa om att jag fick problem idag, annars hade jag aldrig lärt mig det som ni gjort idag.

Tack alla för svaren. Återkommer när både huvudsäkringen är bytt och eventuellt även dvärgbrytaren om det behövs. Känns dock som om det är detta som är problemet så lär ju inte återkomma med fler frågor åtminstone ;)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snickaren1 skrev:
Har nu meddelandet min vän om problemet.

Vill verkligen ge detta forum ett stort kred. Varje gång jag stött på problem så har experter som ni kommit till assistans.

Det är detta jag älskar med elens förkovrade värld. Jag tyckte nästa om att jag fick problem idag, annars hade jag aldrig lärt mig det som ni gjort idag.

Tack alla för svaren. Återkommer när både huvudsäkringen är bytt och eventuellt även dvärgbrytaren om det behövs. Känns dock som om det är detta som är problemet så lär ju inte återkomma med fler frågor åtminstone ;)
Ingen orsak, du är varmt välkommen åter när du behöver mer hjälp. Trevlig kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.