Varje dag passerar jag förbi ett nybygge, där man nu kommit så långt att man börjat med markarbeten och bygge av altan.
Jag blev lite förvånad när jag ser byggfirmans lösning till altanens konstruktion, för så skulle aldrig jag ha byggt, men det kanske är en helt OK vedertagen lösning? Vad säger ni?

Ena sidan är en bärlina fäst i huset (inget konstigt där), men i ytterkanten har man inga plintar och lägger inte heller upp altanens stöd på stenplattor.
Istället har man direkt på makadam (som inte är direkt horisontell) lagt en tryckimpregnerad syll, och på denna fäst stolpar (vanlig 45x95 tryckvirke) och på dessa fäst sin bärlina.
På de ställen där altanen blir längre ut från huset än ca 3 meter så har man en till sådan lösning mellan den yttre och husväggen.

Tankar?

Altangrund.JPG

Har försökt rita hur det är gjort, tänk er att ni står framför huset och kollar rakt mot fasaden; bärlinan är alltså parallell med fasaden (sedan kommer det väl kanske reglar på bärlinorna också, men så här långt har man kommit nu).
 
Det är billigt.

Om nybygget har en slutägare (dvs att huset inte byggs på spekulation och säljas först när det är färdigt), så borde slutägaren gå till byggbeskrivningen. Där finns garanterat inte denna lösning utan där stå det säkert plint, eller möjligen stolpar på hårdgjordmark (tex med cementplattor som kontaktyta.Jag skulle iaf aldrig göra så...
 
Bärlinan har inget stöd underfrån? Den hänger bara på skruven i 45×95an ? Nej det är ingen okej lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.