Är i behov av någon form av sol/regnskydd till altanen, c:a 5x5 meter.

Någon som har bra tips eller ideer? Förutom att gå och köpa en markis för en massa pengar då förstås :)

Funderade på att sätta stolpar i ytterkanten av altanen och dra en vajer från väggen och sen hänga en segelduk i vajern (öglor i duken som glider på vajern). Tror ni det skulle kunna funka?
 
Absolut. Bara du förankrar stolparna ordenligt. För vinden tar lätt tag i seglet!
 
Jag har också funderat på detta, och inte kommit fram till något bra ännu. Det jag hittils kommit fram till är en paviljong. Det är enklast och billigast. Men passar inte riktigt på min altan, så jag funderar på om man kan bygga ett eget tygtak som man sätter upp på sommaren. Exakt hur man ska bygga ett sådant vet jag dock inte riktigt, men jag funderar på om man kan bygga ett sådant av stålrör som man sedan syr in i tyget genom att vika en kant och sy en kanal där man för in stålröret. Stålrören fäster man sedan in i en balk på något smart sätt. Då borde man kunna rulla ihop tygtaket på vintern.
 
Du vill gärna kunna ta bort det eller? Annars rekommenderar jag ett vanligt plasttak. Så jäkla skönt att alltid ha ett ställe det inte regnar, samt att man kan ha utemöblerna ute året runt.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Ett plasttak som du inte behöver riva hela tiden är att rekommendera. Blir som ett extra vardagsrum på sommaren.
20160609_082202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Har tänkt på plasttak. Mitt problem är att jag inte kan bygga ett tak med lutning om jag vill ha mer än 1.5 m takhöjd i ena änden :)
 
Blir nog ändå ett regelverk liknande det på bilden. Men istället för plasttak ovanpå reglarna fäster jag då en markisväv/segelduk under reglarna.
 
mhacker skrev:
Har tänkt på plasttak. Mitt problem är att jag inte kan bygga ett tak med lutning om jag vill ha mer än 1.5 m takhöjd i ena änden :)
Varför blir det så lågt? Jag har för mig att plasttak inte behöver mer lutning än 10cm/meter.
 
Finndjävel skrev:
Varför blir det så lågt? Jag har för mig att plasttak inte behöver mer lutning än 10cm/meter.
Finns till och med vissa plasttak av 32mm tjocklek som ska klara ner till 3cm/meter. Har själv kollat på lite olika lösningar och tror det lutar åt ett riktigt plasttak för min del istället för markis eller annan typ av solskydd.
 
Men hur funkar ett sådant tak när det faller snö på det?
 
Det där med snö på taket är överdrivet. Torr Snö väger just ingenting alls så det är inget problem. När det blir töväder så tar den förstås upp en massa fukt men då smälter den och rinner av taket samtidigt så det jämnar ut sig. Bor du i Västra Götaland så har ni ändå knappt mer än några flingor snö varje vinter så du behöver nog inte oroa dig.
 
mhacker skrev:
Blir nog ändå ett regelverk liknande det på bilden. Men istället för plasttak ovanpå reglarna fäster jag då en markisväv/segelduk under reglarna.
Ett bra alternativ är att "fläta" duken så att den går över-under-över-under etc. Då behöver du inte oroa dig för att den ska blåsa sönder. (y)
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Har i och för sig haft upp mot 1 meter snö just där taket skulle stå så det är ju inte alldeles sant att vi inte får nån snö här.

Men jag skall mäta lite noggrannare, det kanske går att få in ett tak ändå. Men vilken slags plast skall man använda då? Helt genomskinlig plast som på bilden här ovanför verkar ju inte vara helt optimalt i och med att det främst är solskyddet jag vill åt.
 
Jag har svårt att tro att det skulle vara speciellt stor skillnad på 3cm eller 10cm fallhöjd per meter när det kommer en himla massa snö, det borde ju lägga sig rejält på taket i båda fallen. Antingen får man skotta eller så hoppas man att det håller :)
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
mhacker skrev:
Har i och för sig haft upp mot 1 meter snö just där taket skulle stå så det är ju inte alldeles sant att vi inte får nån snö här.

Men jag skall mäta lite noggrannare, det kanske går att få in ett tak ändå. Men vilken slags plast skall man använda då? Helt genomskinlig plast som på bilden här ovanför verkar ju inte vara helt optimalt i och med att det främst är solskyddet jag vill åt.
Jag har en liknande den här https://www.byggmax.se/uterum-och-altantak/kanalplasttak-och-plasttak/plasttak/plasttak-polykarbonat-vit-p21142
Har väldigt lite fall på det. I Vintras hade jag nog 40cm snö på det, och det höll. Sen skulle det komma mer snö, och då klättrade jag helt enkelt upp och skottade. Tog säkert tio minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.