C
Hej!
Lång rubrik vart det. Hursomhelst, jag tänker mig att det skulle kunna vara en inte allt för korkad idé att ansluta garaget till värmesystemet. Grävde inte ner nån kulvert när vi gjöt plattan eftersom det var så jävla dyrt, dels att ta upp hålet och dels att köpa en riktig kulvert.

Idén som har dykt upp nu är typ att gräva ner en kabelränna av betong (borde inte kosta många hundringar, och lägga nåt vettigt rör, rostfritt kanske, eller plusprisol eller pex, och sen fylla utrymmet som blir kvar med byggskum (andra bra förslag?). Sen bulta fast locken på rännan och täta med nåt bra, bitumen eller nåt annat beständigt, och gräva igen. Voila, kulvert. Borde gå att dra upp dom och bygga en liten låda där dom böjer av och går in i väggen på garaget, eftersom man inte kan ta dom genom plattan?

Eller verkar det dumt? Kanske inte blir billigare än en "riktig" kulvert?
 
Hej,
det finns ju annars kulvertrör att köpa på t ex Rinkaby rör. Dessa rör är färdigisolerade. Vill du ha mer isolering kan du ju köra med den typ av lådor i Styrofoam(?) som man lägger runt vatten och avloppsrör när man installerar tryckavloppsystem och liknande.
Din idé låter lite dyr och omständig :D Fogskum är ju inte gratis direkt.
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1574
 
C
Jo, jag vet att det finns färdiga kulvertrör, tanken var att man skulle komma undan billigare än 3-400 kronor metern för att få värme i ett stackars garage. Det går väl åt kanske 4 meter kulvertrör till garaget isåfall...
 
Det går att göra som de gjorde förr. Issolera järnrör med rörskålar. Det blir inte jättebra men det blir billigt. Rostar gör det inte mycket heller om du fixar en riktig grusbädd dränering, varma rör torkar före de rostar.
 
Färdigt kulvertrör hade nog blivit billigaste lösningen. Att nu i efterhand få till en kulvert är inte lika lätt. Så som du tänkt måste du vara noga med grävningen och lägga det i plan grusbädd etc. Dessutom skriv er du att du ska upp utanför huset och sedan in, det blir värmeförluster. En kulvert nergrävd från början nere på frostfritt och upp genom grunden hade varit bäst.
Bäst för dig nu kan vara en luft-luftvärmepump.
 
Jag vet inte riktigt vad du syftar på med kabelränna i betong men ganska säker på att du redan där ligger runt 400kr meter..
Ett alternativ jag testade en gång var att lägga en climaflex-klädd alupex i ett vanligt markavloppsrör vilket fungerade helt ok en var mycket jobb för en marginell besparing faktiskt.
detta var på en ca 60m sträcka dessutom så det är ju ganska stor skillnad mot dina 4m.
Men lycka till iaf :)


cheetah1 skrev:
Hej!
Lång rubrik vart det. Hursomhelst, jag tänker mig att det skulle kunna vara en inte allt för korkad idé att ansluta garaget till värmesystemet. Grävde inte ner nån kulvert när vi gjöt plattan eftersom det var så jävla dyrt, dels att ta upp hålet och dels att köpa en riktig kulvert.

Idén som har dykt upp nu är typ att gräva ner en kabelränna av betong (borde inte kosta många hundringar, och lägga nåt vettigt rör, rostfritt kanske, eller plusprisol eller pex, och sen fylla utrymmet som blir kvar med byggskum (andra bra förslag?). Sen bulta fast locken på rännan och täta med nåt bra, bitumen eller nåt annat beständigt, och gräva igen. Voila, kulvert. Borde gå att dra upp dom och bygga en liten låda där dom böjer av och går in i väggen på garaget, eftersom man inte kan ta dom genom plattan?

Eller verkar det dumt? Kanske inte blir billigare än en "riktig" kulvert?
 
Spontan tanke
hyffsat plant underlag.
två lager 5 cm markisoleringsskivor. fräs ett spår för slangen och sen på med två lager till. Borde väl finnas nått som duger som lim till dessa
 
mats_o skrev:
Spontan tanke
hyffsat plant underlag.
två lager 5 cm markisoleringsskivor. fräs ett spår för slangen och sen på med två lager till. Borde väl finnas nått som duger som lim till dessa
Denna typen finns på marknaden.
Borde vara hyffsat enkelt att göra själv, gäller att ha en stor fräs, med lågt varvtal, eller dra fräsen riktigt snabbt, så det inte börjar kleta.
 
Och med stor fräs menar jag inte storleken på maskinen, utan stålet, hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.