min sambo tänker bygga kommoden till badrummet själv. Vi har kompromissat oss fram till att utgå från ikeas kommod och göra egna lådfronter, sidor och underdel i massivt trä.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19873361/#/S59023504 (80 el 100)
just nu lutar det åt ek. vad skulle detta kosta tror ni? det handlar om 2 st fronter ca 100x35, 2 st sidor ca 50x65 och undersida ca 100x50 cm.

tips på var kan man köpa trä i lämpliga dimensioner för för bra pris?
 
E
Jag byggde en egen kommod och spegelskåp för ett par år sedan där jag använde mig av hyllplan i furu som betsades och klarlackades när allt var ihopmonterat. Jag utgick från 4st hyllplan 2350x600mm och sågade till alla delar från dessa. Materialet med hyllplan, lim, träplugg, och sandpapper gick nog inte på mer än 2000:- men jävlar vad det tar tid att få det bra när man är perfektionist. Så i slutändan hade det blivit billigare att köpa färdiga möbler.

Om ni ska bygga i ek så skulle jag tro att ni får lägga på 1000-1500 i materialkostnad, om ni inte köper grovsågat som ni själva hyvlar och limmar ihop till de dimensioner ni behöver.
 
Redigerat:
Emil_K skrev:
Jag byggde en egen kommod och spegelskåp för ett par år sedan där jag använde mig av hyllplan i furu som betsades och klarlackades när allt var ihopmonterat. Jag utgick från 4st hyllplan 2350x600mm och sågade till alla delar från dessa. Materialet med hyllplan, lim, träplugg, och sandpapper gick nog inte på mer än 2000:- men jävlar vad det tar tid att få det bra när man är perfektionist. Så i slutändan hade det blivit billigare att köpa färdiga möbler.
så är det kanske om man räknar tid, det gör inte vi. Min sambo är duktig och vi har byggt en del enklare finsnickeri till vår båt men där har vi använt möbelplywood (osäker på namnet men ni förstår nog) och betsat och lackat så vi vet vad vi ger oss in på. frågan är inte så mycket om hurvida det bli billigare, han har redan bestämt sig, utan mer att göra en budget för badrummet.
men visst, det finns en firma som gör nya fronter till ikeas kommoder och de tog ca 16 000 för en i faner tror jag det var (såg i en inredningstidning i ett väntrum). så det kan man ju jämföra med. Men vi vill ha massivt rent trä, inte betsat och det lutar åt ek.
 
Redigerat:
vi har en rikt och planhyvel (håller på göra egen takpanel av råspont) så går det inte på mer än 5000 inkl ikeastommen är det ju ingen kostnad. Jag trodde nog det skulle dra iväg en del med finare träslag än vi använt innan.
 
Vet inte riktigt var ni bor men Fredrikssons trä säljer massivträ i söder, är det närmre Göteborg ni bor så finns Calexico wood och säkert några andra, har inte full koll där.

Tippar på materialkostnad runt 1000-1500 (lite beroende på hur tjockt ni tänkt er) om ni hyvlar själv.
 
Göteborg
 
Kom barn och akutare projekt i vägen, men 2019 är det dags. Stomme inköpt på fyndet i mellandagarna.
Men... vi har ändrat oss till valnöt.
Calexico har fanerad mdf. Är detta ett bra val?
Läser att mdf inte är fukttåligt och sväller. Kommer vara kantad men det blir kanske inte helt tätt?
Vad hade ni byggt i?
ett alternativ är massiva (limmade) lådor och fanerad stomme?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.