Jag har ritat min egen friggebod så som jag vill ha den.
Men eftersom jag är långt ifrån en byggare/snickare så vet jag inte helt och hållet vad jag pysslar med.

Vi bor i snözon 2.5.
Den kommer vara helt oisolerad.

Golv invändigt har jag tänkt råspont.

Taket är vi inte helt klara över ännu, men vill lägga så lite pengar som möjligt (så klart).

Jag undrar om det finns några självklara brister och vad som behöver ändras i så fall?
 
  • Ritning av en friggebod med måttangivelser. Visar olika perspektiv, inklusive sidovyer, frontvy och takvy, med detaljerade specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag anser att diagonalerna bör sättas högt på hörnstolparna istället.

Takreglarnas längdmått är olika beroende på vilken yv, om måtten på virket kan väljas så att virkesspillet minimeras kan en del pengar sparas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krazz och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag anser att diagonalerna bör sättas högt på hörnstolparna istället.

Takreglarnas längdmått är olika beroende på vilken yv, om måtten på virket kan väljas så att virkesspillet minimeras kan en del pengar sparas.
Tack för svar! :)

Jag vet inte vad "yv" betyder, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag har ritat om diagonalerna nu.
 
  • Ritning av en friggebod som visar byggnadsdetaljer, mått och diagonaler. Dokumentet är skapat av "Krazz" och daterat "2024-08-01".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäst ena änden av diagonalen högt på hörnstolpen och dra ner den diagonalt mot nästa hörnstolpe eller mitten av byggnaden.
 
Typ såhär:
En husgrund med träregelstomme under uppbyggnad, omgiven av höstfärgade träd. Byggmaterial och takpannor ligger på marken intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klantigt av mig. Jag ritade om det hela, men la upp den gamla bilden. Haha

Så här ser det ut nu. Ska snedstöttorna gå ännu bredare och att jag då kan spara in på de vertikala stöttorna (spara virke)?
 
  • Ritning av en frigggebod med måttangivelser och olika vyer som visar strukturen och konstruktionen av byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Typ såhär:
[bild]
Kan jag alltså ersätta de vertikala stöttorna (mellan typ syllen och överliggaren) om jag kör med en stötta på diagonalen? Så som det ser ut på din bild!?
 
Krazz Krazz skrev:
Kan jag alltså ersätta de vertikala stöttorna (mellan typ syllen och överliggaren) om jag kör med en stötta på diagonalen? Så som det ser ut på din bild!?
Nja, jag fyllde sedan på med tillsågade reglar och kortlingar innan jag spikade på asfaboard så att det blev som ett helt "rutnät" med de diagonala stöttorna integrerade. Lite dåliga bilder på detta men det kanske framgår.
Det är alltid smidigt att ha reglar horisontellt på exakt samma höjd runtom och helgående lodräta reglar från hammarband till syll om man sedan vill skruva upp tyngre hyllor utan att behöva fundera på att träffa reglar bakom skivorna.
Byggnation av träkonstruktion med sågade reglar och asfaboard. Ett verktygsbord och byggmaterial syns inomhus. Utomhus visar en täckt trästomme.
 
Tomture61
Krazz Krazz skrev:
Jag har ritat min egen friggebod så som jag vill ha den.
Men eftersom jag är långt ifrån en byggare/snickare så vet jag inte helt och hållet vad jag pysslar med.

Vi bor i snözon 2.5.
Den kommer vara helt oisolerad.

Golv invändigt har jag tänkt råspont.

Taket är vi inte helt klara över ännu, men vill lägga så lite pengar som möjligt (så klart).

Jag undrar om det finns några självklara brister och vad som behöver ändras i så fall?
Även om du inte planerar att isolera / värma din frigga så kanske ngn i framtiden avser att göra detta .
Så bygg som att det skulle isoleras , med ventilation / vindduk bakom ytterpanel + ett tak som har möjlighet att ventileras .
Ser allt för ofta på detta forum de som avser att isolera sin frigga men byggnaden är allt för enkelt byggd .
 
Jag har byggt liknande på "frihand", 3*5 m med pulpettak men koppade över snedsträvor i konstruktion, hade det bara under byggnation tills att panel/lockpanel var dit spikad. Och dessutom med kortlingar.
Trästomme för en liten byggnad med pulpettak under uppförande, belägen vid skogsbryn. Snedsträvor och kortlingar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träramkonstruktion av ett mindre byggprojekt, 3x5 meter med pulpettak under uppförande. En blå presenning täcker en del av konstruktionen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Även om du inte planerar att isolera / värma din frigga så kanske ngn i framtiden avser att göra detta .
Så bygg som att det skulle isoleras , med ventilation / vindduk bakom ytterpanel + ett tak som har möjlighet att ventileras .
Ser allt för ofta på detta forum de som avser att isolera sin frigga men byggnaden är allt för enkelt byggd .
Vindduk bakom ytterkanten hade jag tänkt göra.
Isolera golvet hade jag tänkt skita i.
Ventilerat tak vet jag inte ens vad det betyder. Jag är som sagt 100% amatör, det jag kan har jag läst mig till på internet. 😉
 
Och inte ett hål eller springa, ska vara mustätt.
 
  • Gilla
Krazz
  • Laddar…
Tomture61
Krazz Krazz skrev:
Vindduk bakom ytterkanten hade jag tänkt göra.
Isolera golvet hade jag tänkt skita i.
Ventilerat tak vet jag inte ens vad det betyder. Jag är som sagt 100% amatör, det jag kan har jag läst mig till på internet. 😉
Ang ytterpanel så fäster man först en vindduk på stående reglar , sedan använder du horisontella 28 x 70 glespanel med cc 60 , på dessa spikas ytterpanelen. Obs att det måste kunna transporteras luft mellan vinduk / basida ytterpanel .
Ang tak så måste en luftspalt byggas mellan undersida av råspont / en ev framtida isolering , kan byggas med masonit och reglar som är 25 mm , samma förutsättning som yttervägg , luft måste kunna transporteras i luftkanalen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.