Jag bor i ett villaområde med en 30-väg alldeles utanför huset. Jag misstänker dock att majoriteten av bilförarna kör bra mycket fortare än så och jag tänkte försöka mäta snitthastighet och topphastighet under en period.

Känner någon till var man kan hyra lämpligt verktyg?
 
Pall, måttband och tidtagarur?

Annars kan du kanske ringa vägverket och be dom mäta...
 
perrand skrev:
Jag bor i ett villaområde med en 30-väg alldeles utanför huset. Jag misstänker dock att majoriteten av bilförarna kör bra mycket fortare än så och jag tänkte försöka mäta snitthastighet och topphastighet under en period.

Känner någon till var man kan hyra lämpligt verktyg?
Vi har samma frustrerande problem.
Vägen som löper jämsledes med vår tomt har en begränsning till max 30KM/h, och vägen leder till ett dagis och skola (ca: 100m från vårt hus) det paradoxala är att det är föräldrarna till de barn som går i skolan/dagis som kör som biltjuvar......

Vid ett tillfälle kom det en mamma som skulle lämna sitt barn, hon hade uppskattningsvis en hastighet av 80km/h, hon fick bromsa så hårt att man hörde ABS jobba!!

Då hade jag svårt att vara tyst, så jag frågade om hon inte är rädd om sitt barn, hon tittade på mig som jag inte vore riktigt klok….

Då fortsatte jag, ”skulle inte du uppskatta om andra föräldrar körde försiktigt när ditt barn var ute o lekte på rasterna här?”

Då gick poletten ner…..

Men problemet kvarstår i alla fall…..
Posta gärna hur du gick/kommer gå tillväga….
 
Vad ska du göra med resultatet?
Kommunen/polisen mätte på våran väg och resultatet
"Medelhastighet 32 km/h och 85-percentil 45 km/h."
var normalt och de tyckte att inga åtgärder behövdes.
Alltså 15% kör snabbare än 45km/h men det är helt ok enligt dem, och det här var utanför ett dagis lite längre bort på vägen.
 
perrand skrev:
Känner någon till var man kan hyra lämpligt verktyg?
Kolla med Motormännen eller NTF. Kanske kan du hyra/låna en av dom. De brukar ha sådana som är monterade på en släpkärra, som visar på en stor skylt hastigheten på de passerande fordonen.
 
Jag söker också efter något att dokumentera hastigheten och helst ta bildbevis på några av grannarna....vad finns att köpa?
Jag förstår om det är tveksamt rent juridiskt men det kan vi släppa så länge.....även allt tjat om att barn inte ska leka på gatan....detta har inte med det att göra utan att dom kör allt för fort där det är skymd sikt pga ett backkrön....
Åtgärder som är vidtagna men som inte hjälper ett skit är...
Pratat
Hotat
Väggupp
Skyltar

Även öppen för fler förslag som får folk att fatta vad som händer om dom skulle köra på någon/något i sitt eget bostadsomr...
 
D
Är det en rund 30-skylt eller de där blåa "Max 30" skyltarna som ni har? För de blåa är bara rekommendationer och inte aktuell hastighetsbegränsning.
 
Inget svar på frågan men ett förslag till att få ner hastigheten.
Om det inte kör tung trafik på vägen (nästan) dagligen (kan eventuellt även funka med tung trafik), ställa blomlådor på vägen så att man måste köra zickzack, prata med kommunen så dom antagligen tillstånd eventuellt även en del material att bygga lådorna av.
 
Jag kom precis på att trafikverket ska börja att byta ut deras fartkameror. Det går att ta kontakt med dom och höra om det finns möjlighet att köpa utrustningen.
 
Enk Projektet skrev:
Även öppen för fler förslag som får folk att fatta vad som händer om dom skulle köra på någon/något i sitt eget bostadsomr...
Ta en stor docka (uppstoppade barnkläder på en pinne) fastsatt på en pinne, ställ dig bakom skymda sikten och "släng fram" dockan när den som kör fort kommer, ha gärna någon stående några meter bort som filmar allt.
 
Demmpa skrev:
Ta en stor docka (uppstoppade barnkläder på en pinne) fastsatt på en pinne, ställ dig bakom skymda sikten och "släng fram" dockan när den som kör fort kommer, ha gärna någon stående några meter bort som filmar allt.
Imho ett dåligt förslag. Har man otur så försöker föraren väja och kör in i en stenmur, elstolpe, villaträdgård, treåring eller annat olämpligt.
 
Kanske borde prova något liknande fransmannen Remi Gaillard;
[video=youtube;uvYxXBMqEOM]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uvYxXBMqEOM[/video]

Tycker för övrigt att det är ett ganska bra klipp! ;)
 
  • Gilla
Jonas_123 och 5 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Ta en stor docka (uppstoppade barnkläder på en pinne) fastsatt på en pinne, ställ dig bakom skymda sikten och "släng fram" dockan när den som kör fort kommer, ha gärna någon stående några meter bort som filmar allt.
Det är ingen bra ide, man åker dit själv.
 
slacker skrev:
Kanske borde prova något liknande fransmannen Remi Gaillard;
[video=youtube;uvYxXBMqEOM]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uvYxXBMqEOM[/video]

Tycker för övrigt att det är ett ganska bra klipp! ;)
ROTFLMAO :) :) :)

Det är här humor :)

Undrar vad de tog honom för.

En gång i ungdomens dagar fick vi en liknande idé när vi var ute och åkte i en gammal gräsgrönmetallic mazda 626 plockade vi fram en vanlig kamera och flashade med blixten när bilar kom och körde förbi i alldeles för hög fart. Precis som i filmen här bromsar alla ofelbart.
 
Demmpa skrev:
Ta en stor docka (uppstoppade barnkläder på en pinne) fastsatt på en pinne, ställ dig bakom skymda sikten och "släng fram" dockan när den som kör fort kommer, ha gärna någon stående några meter bort som filmar allt.
"Lysande idé!" :thumbdown:

I bästa fall repar du lacken, worst case scenario så blir du själv påkörd när bilen väjer och kör av vägen, för undvika din docka. Men för all del filma gärna så att det finns bildbevis när du står åtalad för skadegörelse, i bästa fall. Worst case scenario, framkallande av fara för annan, eller t o m vållande till annas död...

Om det nu är inne "bland husen" vi pratar om så är antagligen TS reaktion rimlig. Men pratar vi om genomfatrsvägen som leder ut trafiken ur villaområdet, så finns det antagligen inget att hetsa upp sig över. Tyvärr så är det helt omöjligt att säga om TS överreagerar eller inte, utan ha sett den aktuella vägsträckan.

Rent allmänt så har "hastighetsskräcken" gått fullständigt överstyr sedan den senaste reformen (40, 60, 80). Dagens "trafiksäkerhetstänkande" verkar gå ut på att antingen bygga in så mycket frustration det går i vägnätet. T ex fartgupp, 2+1 väg, och det vidrigaste av allt timglashållplatser. Altenativt så går man och sänker de ofta redan låga hastighetsbegränsningarna ännu mer, så att man riskerar att somna istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.