Hej!

Vi skall borra efter eget vatten på en tomt som skall styckas av. Någon som har erfarenhet av detta gällande placering av brunnen och pumpen. Jag skulle vilja lägga den utanför huset mtp ev. ljud etc.
 
Vi har ingen källare planerad men dock ett stort garage som ligger i direkt anslutning till huset så¨där kanske vore en lämplig placering?? Själva pumpen ligger då alltså utanför ert hus tillika brunnen??
 
Jag skall borra i dagarna och har tänkt placera borrhålet med dränkbar pump en liten bit från huset. Antar att du har eget avlopp också, då är det viktigt att tänka på hur placeringen av vattenhålet är placerad. Avloppet skall alltså inte kunna dräneras ner mot brunnen, utan följa sprickorna i berget åt andra hållet. Kolla med brunnsborraren, han brukar ha endel tips.
Lycka till
/Torparn
 
Ja det är en bra tanke, man vill ju inte dricka egen skit så att säga. Vi sitter i samma sits. Återkom gärna med mer erfarenheter när du borrat klart. Har du priser för avlopp+brunn klart också?
 
Vi borrade 4-5 meter från huset. Där byggde vi ett "dass" över hålet som pumphus, och ställde dit hydrofor och filteranläggning.
Från början hade vi en hydropress inne i huset, men man blir väldigt trött på att höra hur det klickar av relät.
 
Japp!
Mitt avlopp som är förstärkt infiltration består av:
*Trekammartank (mivab)
*Fördelningstank (mivab)
*2x15m spridarrör med tillbehör
*gummiduk
och kostar 30.000 ca.

Vattenborrning 70m inkl. dränkbar pump + installation och vattenslang kostar 38.000.
Jag har berg direkt. Slipper dyra foderrör (500kr/m) om jag hade haft jord/lera.
Hoppas detta kan ge en pris-indikation!
/Torparn ;)
 
Torparking....bor du i Sthlm området eller på landet? 30 tkr låter billigt för avlopp? Var det inkl arbete?

Tack för priserna!

 
Japp! Allt arbete inbegripet förutom grävningen av kanalen till vattenslangen.
Förresten kan jag ju tipsa dig om ett ställe där du kan köpa trekammarbrunn och hela kittet för ca 8500 spänn. www.rinkabyror.se de är billiga. Kan till och med löna sig att åka dit och hämta. Det rums på en std släpvagn.
Jag gjorde inte så, men fick dock ett bra pris iaf.
Bor förresten utanför Göteborg. Landet typ.
/Torparn
 
Strålande tips!

Nu blir man sugen att få lite skit under naglarna!
 
Tänk på att det är extremt viktigt att ta reda på hur stor spridning i sidled som marken sprider per tidsenhet. Var marktyp har sitt specifika tal. I vårt fall har en konsult tagit jordprover och sagt att vattenbrunnen ska vara c:a 50 !! meter från markbädden. De är alltså diagonalt motsatta varandra på tomten. Men inte bara horisontala skyddsavstånd ska vara uppfyllda utan man måste också ta hänsyn till åt vilket håll grundvattnet strömmar. Helst ska det gå från vattenbrunnen mot markbädden:)

Hoppas du tar ditt förnuft till fånga och inte bara borrar där det är praktiskt. Får du avloppsvatten i brunnen kommer det att bli otjänligt och inget att göra åt.

En konsult gjorde det åt mig för 2000 plus moms.
 
Tack för det tipset, får nog blanda in en hel del konsulter......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.