K
Bor i nytt hus och försöker reda ut hur inkommande vatten är kopplat.

fastighet A, på dennes mark ligger brunnen.
Jag bor i fastighet B och bakom mig ligger fastighet C.

min fastighet (B) har servitut (förmån) att ta vatten från fastighet A’s brunn. Samma servitut finns för fastighet C. Summering: B+C får ta från A.
Fastighet C har servitut för vattenledning på min mark.

Jag har ett pumphus på min tomt med en hydropress. Stänger jag av pump alt kran så stänger jag av vattnet i min fastighet. Men då pump går ganska ofta, trots rätt tryck i hydropressen gissar jag på att fastighet C och vi delar samma pump.
Gjorde en koll och när pump går så går också trycker upp i min hydropress, dvs den fyller upp vatten. Kan det vara så att även fastighet C delar på samma hydropress som oss? Finns det något sätt att ta reda på det självmant?

Tyvärr förstår inte grannen i hus C svenska el engelska. Grannen i hus A, som äger brunnen har ingen koll. Har letat i alla papper, kollat igenom alla servitut etc men hittar inget.

varför jag frågar är för att jag står för allt, dvs pump, hydropress, elslingor i vattenledningar mm. Dessutom installerat vattenfilter precis. Så inte jätte sugen på att betala allt detta för hus C.

Kan det också vara så att hus C har en vattenledning från brunn till sitt hus men helt eget system (hydropress mm).?

Enklast hade givetvis varit att prata med grannen (hus C) men omöjligt pga språk.
 
Åsa Lund
Krana upp några dunkar med vatten så du klarar dig nån dag och stäng av pumpen. Då lär granne C komma och knacka på, förhoppningsvis med en tolk för att göra sig förstådd.
Och nej, jag ger inte detta råd för att vara elak mot din granne. Men på detta vis flyttas motivationen och ansträngningen för att förstå vad du säger över och blir grannens ansvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Använd en mobiltelefon och Google translate till lämpligt språk som grannen förstår. Eller hitta en tolk, har grannen inga släktingar, barn eller vänner som kan tolka?

Om ni delar på anläggningen så måste ni ju kunna kommunicera. Annars är det nog bäst att koppla ut grannen och be honom ordna en egen lösning för pump och vattenrening.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Hur ser det ut vid brunnen? Inget pumphus där eller liknande där du kan se vart olika ledningar tar vägen? Eller i ditt eget pumphus för den delen.

Ligger granne C:s hus bortom ditt borde ju denne oavsett få sitt vatten från en pump i brunnen eller på din eller granne A:s mark. En sugpump kan av fysikaliska skäl inte suga särskilt långt (även om fallhöjd är ett större problem) så det är nog inte otroligt att ni delar pump. Å andra sidan kan detsamma gälla A om ingen vet.
 
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur ser det ut vid brunnen? Inget pumphus där eller liknande där du kan se vart olika ledningar tar vägen? Eller i ditt eget pumphus för den delen.

Ligger granne C:s hus bortom ditt borde ju denne oavsett få sitt vatten från en pump i brunnen eller på din eller granne A:s mark. En sugpump kan av fysikaliska skäl inte suga särskilt långt (även om fallhöjd är ett större problem) så det är nog inte otroligt att ni delar pump. Å andra sidan kan detsamma gälla A om ingen vet.
ca 5m från brunnen (borrad) ligger vårt pumphus, alltså på vår tomt. En vattenledning in, en vattenledning ut från hydropressen. Hus C ligger bakom vårt hus, dvs ca 50-60m från vårt pumphus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.