Halloj, flyttande in i ett hus för ett år sedan. Unden huset i krypgrunden finns det en brunn med pump och en hydrofor. Vattnet används bara för trädgårdsbevattning.

Tanken slog mig precis. Om någon rörkoppling brister skulle ju trycket förloras och pumpen startar och skulle fylla grunden med vatten. Vad skulle man kunna göra för att undvika att detta sker ?
 
Åsa Lund
Om pumpen har egen säkring kan du ju slå av den när pumpen inte används
 
Finns det ingen golvbrunn ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det ingen golvbrunn ?
Inte i krypgrunden, nej. :)
 
Skaffa ett Wi-Fi-uttag som du pluggar in pumpen i och styr via Tfn, tex med timer eller schema.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Finns väl vattenvakter till diskmaskiner, som bryter strömmen eller vattnet? Kanske går det att utnyttja en sådan i någon form av nyuppfunnet ändamål ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skaffa ett Wi-Fi-uttag som du pluggar in pumpen i och styr via Tfn, tex med timer eller schema.
Härligt , ska se om det går att hitta något för 2-fas. :)
 
Som sagt. Har du pumpen avslagen när den inte används ser jag allt annat som ett ickeproblem. Den mängd vatten som kommer ut om det nu skulle ske nåt när man använder grejerna lär väl vara hanterbar. Dessutom märks det ju direkt och då slår man väl av.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om pumpen har egen säkring kan du ju slå av den när pumpen inte används
Det kan man, men det är inte att rekomendera att använda säkringar som arbetsbrytare :)
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Det kan man, men det är inte att rekomendera att använda säkringar som arbetsbrytare :)
Då kan du sätta en brytare bredvid elcentralen.
 
Om du bryter när pumpen står still så sliter det inte på kontaktytorna och säkringar ska ju tåla ett antal kortslutningar så att slå till och från en gång om dagen under våra korta somrar förstör inte säkringarna.

Men jag föreslår att sätta en nivåvippa och en kontaktor med självhållning, flyter vippan upp bryts strömmen till kontaktorn sedan får man återställa manuellt.

Sedan skriver du 2-fas.........det finns inte i min värld, enfas eller trefas är det absolut vanligaste.

Protte
 
S Stefan1972 skrev:
Som sagt. Har du pumpen avslagen när den inte används ser jag allt annat som ett ickeproblem. Den mängd vatten som kommer ut om det nu skulle ske nåt när man använder grejerna lär väl vara hanterbar. Dessutom märks det ju direkt och då slår man väl av.
Ja, ibland är de enklaste lösningarna de bästa och man man ser inte den :-D Tack :)
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Halloj, flyttande in i ett hus för ett år sedan. Unden huset i krypgrunden finns det en brunn med pump och en hydrofor. Vattnet används bara för trädgårdsbevattning.

Tanken slog mig precis. Om någon rörkoppling brister skulle ju trycket förloras och pumpen startar och skulle fylla grunden med vatten. Vad skulle man kunna göra för att undvika att detta sker ?
Tack Alla. Ibland är man blind och ser inte de enklaste lösningarna. Ha ha. Att jag inte tänkt på att så enkelt som att bara stränga av strömmen. Jag började fundera på fuktsensor, larm osv. Tack alla :)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.