H
Exempel 1. Grannen borrar ny brunn på sin tomt men nära min brunn och djupare. Min brunn sinar, vad säger juridiken?

Exempel 2. Grannen borrar sin nya brunn snett in på min tomt, fast når in på min tomt på ca 50 meters djup. Vad gäller då?:confused:
 
Sjunker grundvattennivån uppstår nog en situation där man måste bevisa att det är grannens brunn som är orsaken.

Dock skall man inte hetsa upp sig i onödan. Våra grannar (sommarboende) klagade direkt när vi borrade för vår permanentbostad ca 20 m från deras brunn. Sedan blev det tyst. Tydligen var det inget problem.

Borra in på någon annans fastighet får man givetvis inte göra.
 
Av tidigare inlägg har jag förstått att man kan bli skadeståndsskyldig om man borrar så att det påverkar grannens vattentillgång. Dessutom är minsta rekommenderade avstånd mellan brunnar 30 meter, dock lite beroende på markens beskaffenhet. Det finns tydligen företag som kan mäta hur vattenådrorna går i marken, så man inte tar "grannens vatten".
 
D
Hur kan du vara säker på att grannens hål kommer in under din tomt? Har du borrat rakt ner på din tomt och krockat med grannens brunn?

När man gradar ett borrhål så kommer gradningen inte att vara konstant. Med ökat borrdjup så rätar borrhålet ut sig pga tyngden av borrstängerna. Så man kommer inte alls så långt bort som gradningen vid ytan antyder.
 
Hemmakatten
Man kan anlita en hydrogeolog för att kontrollera om de två brunnshålen tar vatten ur samma sprickzon.
 
Hemmakatten skrev:
Man kan anlita en hydrogeolog för att kontrollera om de två brunnshålen tar vatten ur samma sprickzon.
Eller bara tillsätta ett spårämne tex rhodamin i en av brunnarna och sedan pumpar ni i den andra och kan troligen visuellt se om vattnet tagit färg (röd).
 
ridax skrev:
Hur kan du vara säker på att grannens hål kommer in under din tomt? Har du borrat rakt ner på din tomt och krockat med grannens brunn?

När man gradar ett borrhål så kommer gradningen inte att vara konstant. Med ökat borrdjup så rätar borrhålet ut sig pga tyngden av borrstängerna. Så man kommer inte alls så långt bort som gradningen vid ytan antyder.

Du har såklart rätt i ditt resonemang om gradningen men om brunnen är placerad några meter från tomtgränsen och den är gradad säg 13° så efter 10m är den ju inne på tomten om det skulle vara 2,5m till gränsen. Skulle den vara 100m djup så är det väl knappast diskutabelt på vilkens tomt den är.
Men nu vet vi inte gradningen och inte heller avståndet till tomtgräns så jag säger inte att ditt resonemang är fel, men man kan tämligen säkert bestämma på vilken sida brunnen hamnat om gränsen skulle jag påstå
 
H
mycke_nu skrev:
Sjunker grundvattennivån uppstår nog en situation där man måste bevisa att det är grannens brunn som är orsaken.
Först vill jag säga att exemplen inte rör mig personligen (ännu) utan bara är av nyfikenhet.

Jag har en vattennivåmätare och har antecknat vattennivån i brunnen varje månad i minst ett år. Grannen borrar och min brunn sinar. Kan denna dokumentation anses utgöra bevis på att grannens nya brunn orsakat att min brunn sinat? Dvs skulle en domstol lita på mitt lekmannamässiga protokoll?
 
Dokumentation är givetvis en stor fördel. Komplettera med nederbördsmängder och ev annat som kan påverka (eget uttag, exvis) för att kontra ev invändningar från motparten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.