Hej,

I våras borrade jag en brunn (80 meter), den har stått oanvänd sedan borrningen. P.g.a. förseningar kopplas vattnet in först idag. Vi har inflyttning på LÖRDAG så vi har inte hunnit att testa kvalitén. Vi har barn på ca 18 månader.

Vågar vi dricka vattnet direkt utan att ha testat det?
Hur länge bör vi spola kranarna för att "byta" vattnet?
 
Det som kan vara "farligt" redan efter ett kortvarigt drickande av vattnet är om det finns bakterier i det. T ex E-coli. Kokar man vattnet dör baketerierna. Förhöjda nivåer av t ex Järn eller Flour har effekt först på lång sikt.
Största risken är det vatten som har stått i hydroforen/hydropressen eftersom det står varmt jämför med vattnet nere i borrhålet.
Låt en kran spola ett par timmar, så bör du få bort det mesta av vattnet som stått stilla en längre tid i rör, pump och hydrofor/hydropress.
 
Tack för svaret. Vattnet har stått i ca 10 dagar i hydropressen, resterande rör kopplades in idag.

Jag tänte låta kranen stå på några timmar varje kväll fram till lördagen när jag fixar det sista invändigt, för att byta ut vattnet i brunnen. Jag har provburkar för vattentest hemma, hur lång tid brukar det ta att få svar?
 
Hemmakatten
Jag har för mig att rekommendationen är att inte ta vattenprover förrän efter ett par månaders användning så att vasttentillrinning, borrkax mm hinner stabilisera sig.

Själva visste vi att salthalten var okej, men sedan drack vi vattnet, då det smakade mycket mkt gott. Ett par månader senare gjorde vi vattenprov, vilket visade sig vara utmärkt.

Har ni små barn så kanske ni kan köpa vatten på flaska till de. Ni vuxna kan alldeles säkert dricka vattnet om det inte smakar illa.

Vi tog ett nytt vattenprov i somras. Tänkte som vanligt lämna in det till kommunen. När jag kollade visade det sig att kommunens pris var nästan dubbelt så högt mot om jag skickade själv till analyslabb. Då, i somras, var eurofins.se billigast för oss som bor i sthlms-trakten. Men kolla med kommunen, en del har extra bra priser.
 
Vattnet påkopplat men luktar fis/svavel. Kan det bero på att vattnet har stått stilla i brunnen under flera månadet? Eller är det bara att investera i en reningsmodul?
 
Hej! det är så kallad bergsgas, dvs lågt syresatt vatten,
man kan syresätte via luftejektorer eller så fösvinner doften efter tta tag när brunnen börjar användas,
Men en sak har du inte testat vattnet, det brukar ju alla seriosa brunnsborrare fixa också.
//Goerana
 
Jag har fått behåller som jag ska fylla med vatten och skicka in. Men brunnen måste användas ett tag först. Vad kostar grejen som syresätter?
 
Tyresö
Fröberg skrev:
Vattnet påkopplat men luktar fis/svavel. Kan det bero på att vattnet har stått stilla i brunnen under flera månadet? Eller är det bara att investera i en reningsmodul?
Vi hade samma lukt på vattnet när vi flyttade in i vårt hus pga förra ägaren förstod inte att man måste pumpa in luft (minst 1 kg tryck) i hydroforen för att få bort lukten.

Direkt efter luftpumpningen (5 min) försvann all lukt !!! Jag vet inte vad som rent kemiskt händer, men det fungerar. Smaken på vattnet var lika god innan som efter. Finns säkert någon här på forumet som kan förklara varför lukten försvinner när man trycksätter hydroforen.
 
Att pumpa in luft i hydroforen löser inte problemet med ev svavelväte, men ett mycket enkelt sätt är att låta lite vatten rinna tillbaka ner i hålet. Då luftas svavelvätet ut, man brukar även ha en kompressor som en eller en par ggr per dygn under en eller en par minuter blåser ner luft till det djup som pump eller ejektor sitter på.
 
Hemmakatten
Jag tycker du skall ta det lugnt ett tag. Svavelvätet är en gas som frigörs av syret. Det är inget farligt, det luktar bara äckligt. Det luktar värre i varmvatten, så du får väl hålla för näsan när du duschar. För dryck o matlagning kan ni tappa upp vatten i kärl eller tillbringare, ev. vispa runt lite med en visp o låta det stå en stund så är lukten borta. Men som någon skrev, vänta o se innan du gör några åtgärder, det är möjligt att lukkten försvinner efter ett tag.

Om lukten inte försvinner, tycker jag att du skall ringa till brunnsborraren. Han kan hjälpa dig med lämpliga åtgärder. Själva var vi periodvis lite drabbade av denna svavelvätelukt. Lösningen för oss var att borra ett pyttelitet hål på slangen upptill i brunnen så att det droppar ner lite vatten och spräcker vattenytan/syresätter vattnet varje gång pumpen går. Men som sagt, det beror på hur kraftig er lukt är och om den är där hela tiden (det kan variera över året).
 
Hemmakatten
Hur har det gått med vattnet?
 
Har spolat flera timmar on dagen men ingen skillnad i lukten. Vattnet är även något grumligt och kanske något gulaktigt (mycket lite).
 
Lukten är nu borta men jag kan konstatera följande:

Vattnet är något gulaktigt och grumligt samt att det bildas avlagringar, typ mycket fin sand nästan som damm. Vattnet lyktar även metall därav färgen?

Någon med bra idéer?
 
Lukten är nu borta men jag kan konstatera följande:

Vattnet är något gulaktigt och grumligt samt att det bildas avlagringar, typ mycket fin sand nästan som damm. Vattnet lyktar även metall därav färgen?

Någon med bra idéer?
 
Hemmakatten
Det låter på din beskrivning som om det kan vara borrkax, dvs. den fina, fina sanden som blir när man borrar. Det kan ta ett tag för sanden att sjunka till botten av brunnen. Ett vanligt, enkelt, billigt sandfilter, tex Björnfilter kan vara bra att ha även i framtiden. Vi har ett sådant då det hos oss hela tiden kommer lite sand med vattnet.

Metall-lukten kan bero på för högt järn o mangan. Jag är absolut ingen expert, men jag tror att det också kan försvinna om ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.