Hej

Är intresserad av ett radhus byggt 1969. Har försökt att läsa på om betongplatta på mark med uppreglad golvkonstruktion och har förstått att detta anses som en riskkonstruktion.
En överlåtelsebesiktning är gjord av besiktningsman och i denna kan jag läsa under rubriken: Riskanalys:

Betongplatta på mark med uppreglad golvkonstruktion
Betongplatta på mark med uppreglat och isolerat golv. Befintlig golvkonstruktion
riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktrelaterade skador.
(angrepp av mikroorganismer) För att kunna konstatera om reglade golv-
/väggsyllar har fuktskador erfordras att man utför konstruktionsingrepp,
fuktmätningar mm.
Inbyggda källarväggar
Källarväggar med uppreglade och isolerat träväggar. Befintlig väggkonstruktion
riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktrelaterade skador.
(angrepp av mikroorganismer) För att kunna konstatera om reglade golv-
/väggsyllar har fuktskador erfordras att man utför konstruktionsingrepp,
Min fråga: Ska jag innan påskrift (om jag nu vinner budgivning etc) låta en ny besiktningsman göra ett konstruktionsingrepp? Hur fungerar det? Borrar han/hon isåfall ett hål på ett visst ställe och fattar ett beslut för hela betongplattan? (OBS: På visningen kunde jag inte känna någon lukt eller fukt i källaren)

MVH
Markus
 
Du bör alltid anlita en egen besiktningsman, lite inte på den besiktning som är utförd på säljarens uppdrag. Det protokollet bör man se som ett marknadsföringsdokument. I normalfallet så är säljarens besiktningsman inte ansvarig för det han skriver, han är bara ansvarig inför säljaren som beställt besiktningen.

Det finns undantag, vissa besiktningsföretag låter ansvaret följa med affären (ofta mot en avgift från köparen).

Rent teknikst så går det ofta att undersöka ev. fuktpåverkan utan förstörande ingrepp, eller ofta med väldigt diskreta borrhål för mätningen.
 
Det är till din fördel om du i kontraktet kan få med en villkorslös besiktningsklausul. Då kan du besiktiga i lugn och ro efter att kontraktet är skrivet. Tänk på att det kan vara ett par veckors "leveranstid" på besiktningsprotokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.