Hej, har planer på att på en del av köksbänken som kommer att fungera som "köksö/bardisk" lägga på mdf- skiva och sedan kakla den. Har 30 mm att bygga på för att linjera med befintlig bänkskiva.

Nu till frågan, finns alternativ till mdf som kostar närmare 500 kr för en skiva?
Observera att vi vill sätta kantlist på sidan för att dölja fix och sidorna av kaklet.


Mvh Danne
 
Spån eller byggplyfa kanske beroende på hur viktig undersidan är
 
Jag skulle köra med en vanlig 22 mm spånskiva.
 
jag funderade på en sån men 22 mm skiva plus fix plus kakel på 30 mm kändes knappt
 
En tjockare minerit skiva?
Som kan byggas upp underifrån
så den kommer i lämplig höjd.

Mvh Putte
 
Använde 22 spån (hade i garaget), limmade plattorna. Blev perfekt, postar bilder senare på slutresultatet. Tack!
 
och varför fix, använd sättlim. Men skall det se amerikansk ut, har man även kakel på sidan/kanten, så skivan blir ca 70-100mm tjock
 
Ja.. körde med sättlim. Hade man haft möjlighet till 70-100 mm tjocklek så hade man ju kunnat kakla sidorna, nu när det blir 3 cm sätter jag nog kantlist istället.
 
kilroy skrev:
Ja.. körde med sättlim. Hade man haft möjlighet till 70-100 mm tjocklek så hade man ju kunnat kakla sidorna, nu när det blir 3 cm sätter jag nog kantlist istället.
men inte behöver skivan vara 70-100mm tjock! Sätt en bräda/regel runt de sidor som skall kaklas.
 
Här kommer lite bilder på slutresultatet.
 
  • kok1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursnyggt!!
Vad roligt med ngn som inte har vitt högblankt(skåpluckor), grått (golv o kakel) etc etc utan kör sin egen stil!!
Man kanske skulle börja planera om sitt eget (som inte är riktigt klart.....)
 
kilroy skrev:
Här kommer lite bilder på slutresultatet.
Rapportera gärna hur det håller sig - vi var lite inne på kaklad skiva, men funderade över hur fogen ser ut efter ngt år med kaffespill etc...

/K
 
Jag har gjort sådär som du tänker men fogarna spricker efter ett tag för att träskivan rör sig (tar åt sig fukt) under årstiderna. Jag skulle lägga en renoveringsgips på en träskiva som bygger rätt höjd och kakla på det. Då blir det inga problem med sprukna fogar.
 
kilroy skrev:
Här kommer lite bilder på slutresultatet.
Hej Kilroy


Var fick du tag i lådorna, alltså de där mindre som du har ett flertal i både höjd och bredd av ?

Vill ha :)


mvh

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.