Hej!

Bor i en bostadsrätt om 88 m2 med ganska högt i tak sedan 9 månader tillbaka. Bor överst på 5:e våningen. Det finns FTX-ventilation installerat, en Acetec A70T. Under sensommaren har jag justerat in denna efter att ha läst bruksanvisningen. Bland annat kommit igång med att den kyler nattetid när det blivit varmt inomhus och är kyligare ute, såsom högsommardagar.

Nu börjar hösten och vintern. Värmeelementen (fjärrvärme) har jag haft avstängda sedan april. Sannolikt kommer dessa att behöva skruvas på, har vanliga termostater på varje element som ej är kopplat till någon central styrning.

FTX har jag ställt in på frånluftsstyrning, 23 C. Detta har fungerat perfekt under sommaren, eftersom att den då har kylt nattetid. Nu är det 20 C inomhus, och då har ett eftervärmebatteri startat. Som jag förstår det så värmer den luften så gott det går, men det räcker ju inte till.

Frågan gäller: Vad är mest ekonomiskt? Stänga av eftervärmebatteriet och enbart styra med värmeelementens termostater? Eller ha kvar eftervärmen parallellt? Har ingen aning om hur mycket effekt eftervärmebatteriet drar, eller om det oavsett är ekonomiskt jmf fjärrvärmen i värmeelementen.

mvh
//
 
Värmebatterierna i FTX-aggregaten är till för att ge extra värme då frånluftens värme ej räcker till för att värma tilluften.
Då för att undvika kallras från luftventilerna.
FTX ska ses som ett ventilationssystem, ej ett uppvärmningssystem.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Stäng av eftervärmaren helt i FTX och sätt på elementen. Eftervärmaren är troligtvis på direktel så det är bättre att gå på fjärrvärme
 
E etompau skrev:
Värmebatterierna i FTX-aggregaten är till för att ge extra värme då frånluftens värme ej räcker till för att värma tilluften.
Då för att undvika kallras från luftventilerna.
FTX ska ses som ett ventilationssystem, ej ett uppvärmningssystem.
Håller helt med dig. FTX är ventilation med värmeåtervinning och inte ett uppvärmningssystem.
Men undrar om inte elslingorna även är till för att undvika kondens i aggregatet?
Det var iaf vad jag trodde.

Med vänlig hälsning Andreas
 
Då skall det vara förvärmare men det bör finnas ett kondensavlopp. Eftervärmare är främst till för komfort
 
Stäng av eftervärmaren.
Jag har själv helt av aktiverat den och behöver inte köra igång den fast det är -30 ute
 
Vad jag mins så aktiverade värmeelementet bara runt nollan eller strax över i huset jag växte upp i.
Det satt två termostater i serie.
Pappa koppla ur det vid ett tillfälle och nåt år eller två senare så insåg vi att det fyllde aggregatet med kondensvatten.
1982 var det från.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.